Hoppa till huvudinnehåll

Spice Girls uppmuntrade tjejerna att våga vara tuffa, sexiga och ta kontroll

Spice Girls står på scen och sjunger.
Spice Girls är det mest framgångsrika flickbandet genom tiderna. Spice Girls står på scen och sjunger. Bild: EPA/CHRISTOPHE KARABA Spice Girls,Victoria Beckham,musik,popmusik,uppträdande

För 20 år sedan tog popfenomenet Spice Girls och hitlåten Wannabe världen med storm. Gruppen som visade sig bli det mest framgångsrika flickbandet genom tiderna, banade väg för en kultur där också tjejer fick ta för sig.

I medlet av 1990-talet dominerades popindustrin av pojkband som Backstreet Boys, Boyzone och Take That. Därför kom tjejgruppen Spice Girls som en frisk fläkt och välkommen motvikt med sitt girlpowerstuk och sin kaxiga attityd. Geri, Mel C, Mel B, Victoria och Emma uppmuntrade flickorna att ta för sig. Att vara sexiga, tuffa och livsbejakande. Att föredra väninnor framom pojkvänner och att våga ta kontroll.

Det är okej att vara tjej

Anna-Sofia Nylund och Ida Henrikson var kring 10 år när Spice Girls slog igenom år 1996. De var Spice Girls-fans av stora mått och tog till sig allt vad girlpower hade att erbjuda. De klädde ut sig till Spice Girls, arrangerade egna shower med kompisarna, dansade och mimade till deras låtar.

- Vi hade hundratals träningar då vi träffades för att öva in nya koreografier. Vi satt och väntade på att Wannabe skulle komma på tv så att vi kunde banda låten på VHS. Jag har oändliga minnen av Spice Girls som är superfina, minns Nylund.

Ida Henrikson och Anna-Sofia Nylund var stora Spice Girlsfans på 90-talet.
Ida Henrikson och Anna-Sofia Nylund var stora Spice Girls-fans på 90-talet. Ida Henrikson och Anna-Sofia Nylund var stora Spice Girlsfans på 90-talet. Bild: Nina Sederlöf / Yle anna-sofia nylund

Förutom allt det lekfulla och kreativa som intresset för tjejgruppen medförde, var det första gången som både Nylund och Henrikson kunde identifiera sig med ett band som förutom musiken också betonade vänskap och det kvinnliga.

- För oss var det också ett sätt att leka med det kvinnliga uttrycket. Det var då vi fattade att också tjejer kan göra saker och ting själva. Man behövde inte försöka vara kille för att göra tuffa saker och få spela i ett band. Man kunde ha roligt och man fick njuta av att vara flicka, resonerar Henrikson.

Det är så lätt att kritisera det som unga tjejer är intresserade av, det ser man ju lika mycket idag.― Ida Henrikson

Spice Girls var en produkt av sin tid

Låtskrivaren och musikproducenten Niklas Nylund som figurerat i musikbranschen i 30 år säger att Spice Girls har en given plats i pophistorien.

- Spice Girls var ju ett fenomen. Det var musik där brudar sjöng för brudar, de hade en egen grej.

Som musikproducent lyssnade Niklas Nylund på tjejkvintetten med lite andra öron än gemene Spice Girls-fantast.

- Klart jag lyssnade på dem, inte nödvändigtvis för att jag var ett stort fan, tjejerna var ju inga sångvirtuoser precis, men jag lyssnade på produktionen. Soundet var mycket snällare och snyggare, mer Hi-fi, tekniskt bättre ljud helt enkelt, säger Nylund.

Niklas Nylund i musikkiosken
Musikproducenten Niklas Nylund anser att Spice Girls förtjänar sin plats i pophistorien. Niklas Nylund i musikkiosken Bild: Yle/Stefan Paavola strängar.

Starka marknadskrafter bakom flickornas framgång

Spice Girls mest framgångsrika år föll sig mellan åren 1996 och 2000. Då spelade tjejerna in tre skivor, en långfilm och begav sig ut på världsturné. Gruppen skrev under lukrativa reklamkontrakt bland annat med colajätten Pepsi. Det var inte bara colajätten som sålde sina produkter med draghjälp av kryddflickorna. Tjejernas glada nunor prydde allt från penaler, samlingskort till kläder och allt tänkbart krims krams man kunde komma över.

Ida Henrikson menar att man allt för lättvindigt kritiserar barn- och ungdomskultur för att vara marknadsstyrd och kapitalistisk, speciellt kultur som är riktad till unga tjejer.

- Visst är det ju befogat. Det var ju väldigt mycket köp det här och köp det där. Också jag satte alla mina sparpengar på Spice Girls-samlarkort. Men det är så lätt att kritisera det som unga tjejer är intresserade av, det ser man ju lika mycket idag. Vad gällde Spice Girls så existerade det kommersiella sida vid sida med den kraftgivande girlpowergrejen, menar Henrikson.

De fem damerna i gruppen sjunger på scenen vid avslutningskonserten av olympiska spelen i London år 2012, i bakgrunden en engelsk taxibil med registernumret SPICE
Här uppträder Spice Girls under slutcereomonin i OS i London år 2012. De fem damerna i gruppen sjunger på scenen vid avslutningskonserten av olympiska spelen i London år 2012, i bakgrunden en engelsk taxibil med registernumret SPICE Bild: EPA/Marius Becker Spice Girls

Spice Girls-arvet lever kvar

Två decennier har förflutit sedan tjejgruppens slagkraftiga genombrott men än idag lever Spice Girls-arvet kvar. Nostalgiska 90-tals fester med Spice Girls-tema ordnas i parti och minut. Dessutom ryktas det om att Mel B, Emma och Geri planerar en återförening till sommaren.

Även Ida Henrikson och Anna-Sofia Nylund har bejakat sitt Spice Girls förflutna i vuxen ålder genom att delta i en 90-tals fest med betoning på deras stora idoler från barndomen och de tidiga tonåren. Nylund hörde också till en av arrangörerna.

- En orsak varför jag ville ordna festen var att jag ville uppträda och klä ut mig som Spice Girls i vuxen ålder, skrattar Nylund. Man har kommit till att det var supercoolt att vara Spice Girls fan. Det var ju de som var föregångarna för ens girlpower.

Hur kändes det att som 30-åriga brudar stå och sjunga “so tell me what you want, what you really really want” utklädd till Baby Spice (Ida) och Scary Spice (Anna-Sofia)?

- Det var jättefint. Många med oss har fina minnen som framkallar starka känslor, säger Nylund.

- Jag fick kalla kårar och blev nästan tårögd under kvällen. Det blev på något vis så konkret vad systerskap är, minns Henrikson.

Här kan du lyssna till Fokus på Spice Girls för en injektion informativ nostalgi.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje