Hoppa till huvudinnehåll

Svettas du i kollektivtrafiken? Därför är det så varmt i bussar och tåg

Buss i Helsingfors.
Varmt och skönt? Buss i Helsingfors. Bild: Yle/Mira Myllyniemi buss 23 i helsingfors

En grupp passagerare stiger in i tågkupén, stampar snön av stövlarna och sätter sig på bänkarna i sina varma vinterkläder. Konduktören dyker upp - i skjorta, tunna byxor och väst. För honom är temperaturen på 21 grader behaglig.

Varför kan inte temperaturen i lokaltåg och -bussar variera enligt temperaturen ute?

- Tågen har färdiga inställningar som programmeras av tillverkaren i Tyskland, berättar Tomas Kolehmainen som är fleet manager vid VR.

Tågen har färdiga inställningar som programmeras av tillverkaren i Tyskland.

Temperaturen är inställd till 21 grader, både sommar och vinter. Tågpersonalen kan höja och sänka temperaturen med två grader, så den lägsta möjliga temperaturen är alltså 19 grader.

Kan inte VR ställa in temperaturen på en som kanske skulle vara mera behaglig med tanke på de vinterklädda passagerarna? Hur låter till exempel sexton grader?
- Visst skulle det gå, men då borde vi ställa om den igen till sommaren. Man gör det genom att programmera med dator. Men vi har tyckt att det räcker att personalen kan ändra temperaturen ett par grader.

halv 9 på morgon 12 januari 2016, P-tåget mot flygstation
Oberoende av temperaturen ute är det 21 grader i tågkupén. halv 9 på morgon 12 januari 2016, P-tåget mot flygstation Bild: Yle/Helena von Alfthan snöproblem,snöfall,Böle järnvägsstation

Men om det är ordentligt kallt ute klär ju sig folk till tänderna. Är det inte lite absurt då att man plötsligt ska vistas i rumstemperatur?
- Om man får varmt kan man ta av sig rocken. Det finns ju knaggar, säger Kolehmainen.

Få klagar

Enligt Tomas Kolehmainen är det sällsynt att det kommer klagomål på temperaturen.

- Om somrarna brukar folk klaga på att det är för varmt. Men vintertid är det nog sällsynt att någon klagar.

Kolehmainen menar att det inte går åt särskilt mycket energi till att hålla tågkupéerna så här varma.

- Nej, för värmen är på bara korta stunder i taget. Det finns också värmeblåsare vid dörrarna som håller värmen inne. Tåget tar dessutom energi till vara när det bromsar, och den energin går bland annat till uppvärmning.

Tycker Kolehmainen själv att temperaturen i tågkupéerna är behaglig vintertid?
- Nå jag öppnar nog rocken när jag åker tåg. Men inte tar jag helt bort den.

Varmt i bussen

I lokalbussarna i Helsingfors är temperaturen också färdigt inställd. I dem är det 20 grader om vintern och högst 25 om sommaren.

Michael Andersson är teknisk chef vid Helsingfors Busstrafik som står för en stor del av av busstrafiken i Huvudstadsregionen. Han berättar att det faktiskt inte går att justera temperaturen alls. Bussarna kommer färdigt programmerade från tillverkaren.

Det går faktiskt inte att justera temperaturen alls. Bussarna kommer färdigt programmerade från tillverkaren.

- Vi har diskuterat det här flera gånger och vårt önskemål är att det ska gå att beakta temperaturen ute i regleringen av hur varmt det är i busskupén, men för tillfället finns det ingen lösning.
Passagerare väntar på bussen i Vasa.
In i värmen! Passagerare väntar på bussen i Vasa. Bild: Yle/Mari Latva-Karjanmaa Vasa,busstrafik,busspassagerare,Busshållplats,bussar

Är det då meningen att man ska ta av sig ytterrocken när man kommer in i bussen?
- Tanken är nog att man så smidigt som möjligt ska kunna göra sin resa. Om alla börjar klä av och på sig i korridoren fördröjer man resan för andra. Det är inte meningen att man ska behöva ta av sig jackan.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen