Hoppa till huvudinnehåll

Musik som förändrar världen

Emilie Gardberg.
Emilie Gardberg. Emilie Gardberg. Bild: Yle/Peter Karlberg emilie gardberg

Åbo filharmoniska orkester vill jobba för en bättre värld och slår i år ett slag för humanism och demokrati - med hjälp av musikens kraft.

Stadsorkesterns tidigare intendent Emilie Gardberg är en av eldsjälarna bakom konsertserien Change 2017 som innehåller musik som på något sätt förändrat världen. För Gardberg är det självklart att jobba med musik som har en samhällspåverkan.

Jazz kan förändra världen

För cirka tio år sedan studerade Emilie Gardberg en tid vid Jazz at Lincoln center i New York som är en av världens största jazzproducenter. De hade då många projekt som strävade efter att kommunicera med unga människor med hjälp av musik.

New Yorks och ett flygplans siluett mot solnedgången.
De främsta jazzmusikerna i New York spelade för skolbarn. New Yorks och ett flygplans siluett mot solnedgången. Bild: EPA/CJ GUNTHER new york

Avsikten var att projekten skulle åstadkomma någon slags förbättring eller förändring i de ungas liv.

Emilie Gardberg var med om ett projekt som hette Jazz means freedom (jazz är frihet). Inom projektet spelades jazzmusik som handlade om sådana tider och händelser som man tänkte sig att kunde intressera och beröra unga.

New Yorks toppmusiker spelade för barn

- Jag fick möjligheten att en dag följa med musikernas arbete. Det var underbara musiker, New Yorks toppmusiker, som spelade för barnen i klassrummen. Jag var inte själv så insatt eller påläst, så jag lyssnade på musiken som ett av barnen i klassrummet, berättar Gardberg.

saksofoni
Coltranes Alabama satte djupa spår i Emilie Gardberg saksofoni Bild: Henrietta Hassinen / Yle saxofon

Emilie Gardberg berättar att barnen var i tolvårsåldern och att jazzmusikerna började med att förklara att de hade valt ett stycke som de själva tyckte att var ett av de mest kraftfulla jazzstycken som fanns. De skulle spela musiken för dem och sedan skulle barnen få säga vad de hade tänkt och tyckt om musiken.

Stycket de hade valt var John Coltranes Alabama.

Blixten slog ner i klassrummet

- Jag blev på något sätt alldeles till mig! Det var med så stor känsla som de framförde musiken. Det var som ett skrik på hjälp och samtidigt så otroligt hotfullt. Men det fanns också hopp och sorg i musiken – det var en massa känslor samtidigt, förklarar Gardberg.

- Det var som om jag hade blivit slagen med en stekpanna i huvudet!

Världen är hotfull men också hoppfull

Efteråt skulle barnen i klassen diskutera hur det hade känts.

- Barnen sa samma sak – att det hade känts som att det kommer något skrämmande, att världen är hotfull men att det också fanns hopp i musiken.

Efter att barnen hade beskrivit hur de hade upplevt musiken fick de veta bakgrunden till stycket. Att John Coltrane hade skrivit musiken under en hemsk tid i USA:s historia då Ku klux klan var aktiv. Då slaveriet visserligen hade upphört, men samhället fortfarande var kraftigt uppdelat och vita och svarta barn gick i olika skolor till exempel.

Musiken skrevs som ett minnesverk över fyra barn som hade dött då en kyrka i Alabama bombades den 15 september 1963.

kansalaisaktivistit marssivat Alabamassa Selma-Montgomery 50-vuotisjuhlamarssilla
Bilden är från en protestmarsch i Alabama 2016. kansalaisaktivistit marssivat Alabamassa Selma-Montgomery 50-vuotisjuhlamarssilla Bild: Marko Lönnqvist

Den darrande känslan när blåsarna spelade på sina instrument

- Det fanns så mycket känsla i musiken! Vi fick uppleva den darrande känslan när blåsarna spelade på sina instrument, man kände hur mycket känsla de satte in i musiken.

- Det var så starkt att vi alla var på en gräns mellan att kunna vara där tillsammans och samtidigt ha känslorna så på ytan, berättar Gardberg.

- Men det var inte alls obehagligt. Det var en katarsisk upplevelse (en överväldigande känsla av något nytt eller nytt liv), utbrister Gardberg.

- Då bestämde jag att jag vill jobba med musik så att det kan ha en samhällspåverkan.

Stort att vara med då musik skapas

Emilie Gardberg konstaterar samtidigt att det är otroligt viktigt att lyssna till levande musik.

- Vi kunde känna desperationen, hotet i musiken! Allt det som ligger precis under ytan. Det var både ångest och rädsla blandat i stycket och det kändes väldigt starkt när man var så nära musikerna, berättar Gardberg.

- Det är en stor upplevelse för både barn och vuxna att uppleva levande musik! Att man är med när musiken skapas - och inte bara är den där som ser det på video, funderar Emilie Gardberg.

Lyssna till hela programmet där Emilie Gardberg också beskriver hur lycklig hon blev då tusentals åbobor sjöng Finlandia tillsammans utomhus på Åbos sju kullar under ledning av dirigent Leif Segerstam.

Artikeln är uppdaterad den 15 juni med en utförligare text om Emilie Gardbergs musikupplevelse i New York.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland