Hoppa till huvudinnehåll

Vilda visioner för Borgå centrum - träborg och ny fasad för Citymarket

Idéskiss över Borgå centrum
Klaus Suhonens idéskiss över hur Citymarkethuset skulle kunna se ut. Idéskiss över Borgå centrum Bild: Klaus Suhonen Skiss,idéer,Borgå

Marknadsförare Klaus Suhonen har tillsammans med ett par kompisar visionerat fritt kring hur Borgå kan utnyttja Gamla stan och sin medeltida historia för att locka turister. En träborg och en ny fasad för Citymarket finns med i planerna.

Klaus Suhonen har tillsammans med ett par kompisar funderat på hur Borgå ser ut och hur staden kunde se ut. Alla i gänget jobbar med marknadsföring, och en dessutom med fastighetsutveckling.

De har låtit fantasin flöda, och har kommit på en hel del tankar på hur man kunde locka fler besökare till staden och utveckla centrum.

– Vi tycker att det här är en fantastisk stad och vi trivs alla sjukt mycket här. Nu har vi haft lite roligt och suttit och visionerat kring hur vi tycker att man skulle kunna få fler turister hit och hålla centrum vid liv, säger Suhonen.

Klaus Suhonen
Klaus Suhonen. Klaus Suhonen Bild: Yle/Fredrika Sundén porträtt,peoples

Visionen handlar om att bevara det fina med Borgå och spinna vidare på det.

– Vi har mycket fint här, men speciellt Gamla stan är någonting unikt. Diskussionerna handlar ofta om vad vi kan erbjuda utöver Gamla stan och den känns ganska outnyttjad på något sätt.

Suhonen säger att turisterna ofta kommer till Borgå och fönstershoppar i Gamla stan. De tycker att miljön är härlig, och går hem efter en trevlig dag.

Däremot går de sällan mot centrum och förbi Mannerheimgatan. Enligt Suhonen känns det som om Borgå ibland släpper i väg turisterna alltför lätt.

Citymarkethuset välkomnar inte

En avskräckare är Citymarkets byggnad i korsningen av Runebergsgatan och Mannerheimgatan. Turistmassorna går omkring i Gamla stan men tar sig sällan förbi Simolinhuset.

– Varför skulle man gå dit, det känns som en lite olyckligt ful byggnad som dessutom har svängt ryggen mot oss. Det finns inget som välkomnar och gör att man vill gå dit och titta, säger Klaus Suhonen.

En av de idéskisser som Suhonen har gjort innehåller en vision för just Citymarkethuset. Med på bilden finns bland annat en ingång på Mannerheimgatans sida.

Suhonen tänker sig en känsla av att gå in i en saluhall eller ett galleri – något mer välkomnande, helt enkelt.

Idéskiss över Borgå centrumcitymarket
Dra i bilden och jämför hur Citymarket ser ut nu med Klaus Suhonens skiss. Bild: Klaus Suhonen, Yle/Robin Halttunen

Han konstaterar att han förstår att man inte kan riva hela huset och bygga någonting nytt. Han tror ändå att man kan göra en fasadrenovering, och det är precis det han har skissat på idénivå.

– Det är alltid roligt när människor få se någonting konkret. Och sedan när de får se något konkret så tänker de ”jaha, ska det där fönstret vara där”. Men som idé så ser vi att det är modernt, i princip ganska klossaktigt, och till viss del en fortsättning på varumärkestemat Borgå 1380.

Borg borde byggas på Borgbacken

Temat Borgå 1380 är också något som Klaus Suhonen och hans kompisar har kommit på. Det bygger på träborgen som har funnits på Borgbacken på 1300-talet och på Borgås medeltida anor.

Det hela bygger egentligen på att utveckla Gamla stan som koncept och utnyttja det också i resten av centrum. Enligt Suhonen hör Gamla stan till det mest värdefulla Borgå har.

– Det är härligt och roligt att gå omkring där, men våra ungar brukar klättra på kättingarna på Gamla rådhustorget. Det måste finnas lite roligare saker för barn också, säger Klaus Suhonen.

Han tycker absolut att det borde finnas en borg på Borgbacken, precis som på 1300-talet, för att skapa en upplevelse för Borgåbor och turister.

Idéskiss över Borgå åborgbacken
Dra i bilden och jämför utsikten över Borgbacken nu med Klaus Suhonens idéskiss över en borg. Bild: Klaus Suhonen, Yle/Robin Halttunen

Det handlar inte om att bygga en fullstor borg som tar upp hela området, utan om en fasad med torn man kan klättra upp i och en scen som kan användas för en sommarteater. Borgåborna ska fortfarande kunna fira valborg där.

– Om du skulle se lite fanor med temat Borgå 1380 och borgkonstruktioner bakom Edelfelts tallar, skulle inte du själv vilja springa upp dit och ta reda på vad det är? Jag är helt säker på att man vill klättra upp dit.

Fritt fram att använda varumärket

Klaus Suhonen säger att borgen borde vara så historiskt korrekt som möjligt. Ingen vet exakt hur just Borgås medeltida borg såg ut, men det finns massvis med forskning om hur borgar i Norden och Finland såg ut på den tiden.

Dessutom borde man bygga trappor att klättra upp för, helt enkelt för att undvika erosion på den historiskt värdefulla Borgbacken.

– Jag tycker man ska skapa en berättelse, kanske kring borgen. Det skulle kunna finnas en badstrand vid Maren och ett vikingaskepp på sommaren och en massa medeltida happenings, säger Suhonen.

Tanken är att alla i Borgå, inte bara företagen i Gamla stan, fritt skulle kunna använda varumärket Borgå 1380 och berättelsen bakom det.

Om du skulle se lite fanor med temat Borgå 1380 och borgkonstruktioner bakom Edelfelts tallar, skulle inte du själv vilja springa upp dit och ta reda på vad det är?― Klaus Suhonen

Caféerna skulle kunna ha bakelser som heter 1380, och vem som helst skulle få ladda ner logotypen för att trycka upp t-skjortor eller restaurangmenyer. Möjligheterna är oändliga, enligt Suhonen.

– Vi borde bygga upp någonting som är gemensamt. Vissa utnyttjar redan det medeltida temat. Till exempel leksaksaffären i Gamla stan säljer svärd och pilbågar och annat roligt som turisterna köper. Vi skulle kunna dra mer nytta av det.

Hoppas diskussionen fortsätter

Hur är det då till exempel med fastighetsägarna i centrum? Har Suhonen och hans kompisar fått gehör för sina visioner?

Han berättar att de har haft en jättetrevlig diskussion med utvecklingsbolaget Posintra. En i det visionerande kompisgänget, Hannu Tammia, har dessutom diskuterat saken med fastighetsägarna.

– Det är inte så att det inte skulle gå att tala med fastighetsägarna, men de måste se ljus i tunneln. Om man talar om hur de kan hyra ut sina kvadratmetrar så lyssnar de nog jättegärna.

Klaus Suhonen konstaterar att det finns massvis med möjligheter att utveckla Borgås marknadsföring, centrum och Gamla stan. Borgen och Citymarkethuset är bara två av dem.

Nu hoppas Suhonen på att diskussionen om vad som ska hända med Borgå centrum fortsätter.

– Jag tycker vi ska fundera på hur vi kan utnyttja de en miljon turister som kommer hit, och hitta på roliga saker för barnfamiljer så att de kan spendera ett helt veckoslut här.

Klaus Suhonen intervjuades av Mikael Kokkola i Yle Östnylands morgonsändning.