Hoppa till huvudinnehåll

Andelsbanken Raseborg minskar på traditionella kassatjänster

Andelsbankens kontor i Ekenäs.
Andelsbankens kontor i Ekenäs håller sina banktjänster öppna som förut. Andelsbankens kontor i Ekenäs. Bild: Yle/Christoffer Westerlund andelsbanken ekenäs,Ekenäs

Det är bara kontoret i Ekenäs som framöver håller sina kassatjänster öppna fem dagar i veckan. I Kimito, Hangö och Karis handskas man med kontanter över disk bara tre dagar i veckan.

Det är måndagar, onsdag och fredagar kassatjänsterna håller öppet i Kimito, Hangö och Karis.

Liksom förut är det bara mellan klockan 10 och 13 man kan sköta traditionella kassärenden vid kontoren, säger Martina Holmström som leder den delen av verksamheten vid Andelsbanken Raseborg.

Orsaken till att Ekenäs fortsättningsvis håller kassatjänsterna öppna fem dagar i veckan är bankens läge, säger Holmström.

- Om en kund får ett akut behov av kassatjänster en dag banken på den egna orten inte är öppen kan man komma till Ekenäs som ligger mitt i, mellan de tre övriga orterna.

De traditionella kundbesöken minskar hela tiden i antal och kunderna sköter alltmer sina ärenden digitalt. Banken utvecklar också andra digitala banktjänster i allt högre grad.

I år räknar banken med att omkring 30 procent av kundförhandlingarna sker via telefon.

Den som vill prata om till exempel lån och placeringar kan också reservera tid för ett besök på bankkontoret.