Hoppa till huvudinnehåll

Hangö Stevedoring förhandlar om nedskärningar - Finnlines anlitar också annat stuveribolag i Hangö hamn

Finnlines fartyg i Hangö hamn.
Finnlines vill försäkra sig om att det också i framtiden finns två hamnoperatörer i Hangö. Finnlines fartyg i Hangö hamn. Bild: Yle/Petra Thilman infrastruktur

Det var igår (1.2) rederiet Finnlines sade upp sitt avtal med stuveribolaget Hangö Stevedoring. Bolaget flyttar över en del av verksamheten till konkurrenten Stevena.

Finnlines marknadsdirektör Staffan Herlin understryker att Finnlines inte är missnöjd med Hangö Stevedoring, tvärtom.

- Vi kommer i fortsättningen att anlita både Stevena och Hangö Stevedoring, säger Herlin.

Stevena förlorade en viktig kund vid årsskiftet då Svenska Orient Linien (SOL) lade ned sin verksamhet i Hangö hamn.

Nu vill Finnlines försäkra sig om att det också i fortsättningen finns två hamnoperatörer i Hangö, säger Herlin.

Han säger att Finnlines har haft ett gott samarbete med Stevena i Nystad och ett gott samarbete med Hangö Stevedoring i Hangö.

- Det finns potential i området, Hangö har ett bra läge.

Ingen ny trafik just nu

Finnlines har inga planer på ny trafik till Hangö för tillfället, men man vill som sagt hålla hamnen livskraftig med två hamnoperatörer.

Rederiet har trafik från Hangö till Rostock i Tyskland och till Polen.

Stevena får nu ta hand om trafiken till Rostock, förutom terminalen som stannar kvar hos Hangö Stevedoring. Trafiken till Polen blir kvar hos Stevedoring.

Goda nyheter för Stevena

På hamnoperatören Stevena är vd Markku Mäkipere mycket nöjd med avtalet med Finnlines.

Efter att SOL lade ner sin trafik vid årsskiftet har läget varit svårt för de 20 stuvare som jobbar i hamnen i Hangö, trots att man också har annan trafik.

- Under januari har stuvarna tagit ut semesterdagar och andra lediga dagar. Om några veckor kör vi igång med delvisa permitteringar, säger Mäkipere.

Mäkipere säger att Stevena in det längsta har önskat undvika uppsägningar eftersom man gärna ville stanna kvar i Hangö hamn. Därför gick man in för permitteringar och inte regelrätta uppsägningar.

- Hangö hamn har mycket potential och vi vill stanna kvar i hamnen. Jag tror att det är bra för alla parter att det finns konkurrens i hamnen och att vi är två hamnoperatörer, säger Mäkipere.

Från och med maj får Stevena alltså ta hand om trafiken till Rostock. Då kan det bli aktuellt att anställa mera personal.

- Det kan röra sig om några stuvare till, säger Mäkipere.

Finnlines viktig för Hangö Stevedoring

- Ibland får man ny verksamhet och ibland förlorar man verksamhet. Det är så det fungerar, säger Hangö Stevedorings vd Esa Torstensson.

Han sticker inte under stol med att Finnlines är en viktig kund.

- Finnlines står för ungefär en tredje del av vår verksamhet, säger Torstensson.

En byggnad det står Hangö Stevedoring på.
Finnlines är en viktig kund för Hangö Stevedoring. En byggnad det står Hangö Stevedoring på. Bild: Yle/Petra Thilman stevedoring logo

Nu väntar anpassningsåtgärder för personalstyrkan på 220 personer. Av dem är cirka 150 stuvare.

- Avtalet med Finnlines har en uppsägningstid på tre månader och inom den tiden måste vi anpassa vår verksamhet efter den nya situationen.

Hangö Stevedoring har fortfarande en stark position i Hangö hamn. Transfennica är den andra stora kunden för Stevedoring och den trafiken fortsätter.

Personalen har informerats

Stuvarna vid Hangö Stevedoring har fått besked om anpassningsförhandlingarna, säger huvudförtroendeman Dennis Finnberg.

Han säger att anpassningsförhandlingarna börjar på måndag (6.2) och gäller 40 jobb.

Förhandlingarna pågår i fyra veckor. Om arbetsgivare och arbetstagare då inte lyckas komma överens inleds samarbetsförhandlingar som pågår i sex veckor.

Finnberg säger att han inte är glad över att verksamhet flyttar över till konkurrenten, men konstaterar att det i varje fall är bra att Finnlines blir kvar i Hangö.

Artikeln uppdaterades klockan 16.11 med en kommentar från Stevena.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland