Hoppa till huvudinnehåll

Vivica Bandler brann för teater och social kultur

Vivica Bandler i hatt, 1997
Vivica Bandler, 1979 Vivica Bandler i hatt, 1997 Bild: Yle kuvapalvelu Vivica Bandler,svartvit bild

Teaterregissören Vivica Bandler (1917-2004) var en en modig förnyare av teatern. Bandler menade att kultur är det enda som lönar sig. Och enligt henne var ingenting omöjligt.

Vivica Bandlers far Erik von Frenckell var finansman och politiker och under en tid Helsingfors borgmästare, modern, Ester-Margaret Lindberg, var teaterhistoriker. Släkten ägde en gård i Tammela och Bandler utbildade sig till agronom, men intresset för teatern tog över. 1939 grundade hon den svenskspråkiga Studentteatern i Helsingfors.

Under andra världskriget arbetade hon som sanitetslotta. Hon gifte sig 1943 med österrikaren Kurt Bandler, som hade kommit till Finland som frivillig i vinterkriget. Äktenskapet varade i 20 år.

Bandler debuterade som regissör på Svenska Teatern i Helsingfors 1947.

Nyåret 1950 träffas kändisar för att stöpa nyårslyckor och sia om 1951. På plats är bland andra vänsterpolitikern Atos Wirtanen och regissör Vivica von Frenckell-Bandler, som, enligt redaktörerna, inte "enbart sätter upp skökoscener på scenen utan även sånt som vi alla kan ha glädje av".

1955 köpte Vivica Bandler Lilla Teatern i Helsingfors. Där fungerade hon som chef och regissör under åren 1955-1967.

Lilla teatern blev en omtalad avantgardeteater som uppförde pjäser av bland andra Jean-Paul Sartre och Eugène Ionesco. Som regissör på Lilla Teatern hade Bandler också en stor inverkan på Lasse Pöystis och Birgitta Ulfssons konstnärliga utveckling.

1967 ville Vivica Bandler vidare och utomlands. Hon sålde då Lilla teatern åt "paret Pöysti", det vill säga Lasse Pöysti och Birgitta Ulfsson.

Bandler flyttade till Oslo och blev chef för Oslo Nye Teater.

Efter det arbetade hon som chef för Stockholms stadsteater 1969-1980.

Vivica Bandler och Jörn Donner samtalar i januari 1979 om hur Europa kommer att se ut år 2000. Donner och Bandler pendlar tillbaka till 1958 och ser mönster och linjer. I synnerhet diskuterar de kulturdistribution och kulturutbud.

Kultur är det enda som lönar sig. Det gäller att få politikerna att inse det.― Vivca Bandler

Intresset för kultur är viktigt, tycker Vivica Bandler, oberoende om du producerar eller konsumerar.

Jörn Donner undrar då hur det är med "kultur på burk". Han menar att man mer och mer idkar kultur hemma, det vill säga folk tittar på tv. Vivica Bandler tror på den sociala kulturen.

Så mycket om Europa år 2000 får vi dock inte höra. Vivica Bandler hoppas att ägandet har jämnat ut sig då. Och att det finns flera teatrar och mera kultur. Också social.

Mellan 1989 och 1996 var Bandler konstnärlig ledare för Tammerfors sommarteater. Hon förnyade Tammerfors sommarteater, och bidrog till att det blev en av de största teaterhändelserna i Europa.

Som äldre kom Bandler att befrämja finlandssvensk kultur både i Sverige och i det finska Finland.

Tillsammans med Märta Tikkanen skapade Vivica Bandler projektet Svenska dagen Annorlunda, där man ville betona "lustsvenska", i motsats till "tvångssvenska".

Vivica Bandler avled 2004 i Helsingfors, 87 år gammal.

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.