Hoppa till huvudinnehåll

Gödsla din hjärna med löpning

Motion
Spring för kropp och knopp. Motion Bild: Comstock jogga

Dra på dig löpskorna, låt hjärtat jobba och svetten flöda. Som belöning får du en skottkärra full med gödsel som du stjälper i din kropp. Ditt välmående ökar och din hjärna tackar dig.

Vi är mitt uppe i oxveckorna, tiden mellan trettondagen och fastlagstisdagen som i år infaller 28 februari. En period utan röda kalenderdagar som symboliskt kännetecknats av att vi sliter som en oxar, därav namnet oxveckor. För en del pågår denna period framtill sportlovet, för andra ända fram till påsk. Blir tiden tung, rekommenderar mentala tränaren Bengt Aspfors att man sätter upp ett litet mål.

Sätt upp ett litet mål

- Det kan handla om att läsa tio sidor i en bok, det behöver inte vara mer än så. Och när vi sedan lyckas med det kommer hjärnan att få en dopamindusch. Dopamin är ett hormon som vi behöver för att uppleva njutning, säger Aspfors.

Det som är viktigt för att vi ska få motivation i vardagen är att hitta på saker som vi tycker om att göra, och sedan se till att det faktiskt blir gjort. Det kan vara att tillreda middag och bjuda hem en vän. På detta sätt hjälper vi hjärnan att må bra.

- När du gör det kommer du att hjälpa din hjärna att skapa en dopamindusch, det vill säga njutning. Och det är något som din hjärna strävar till varje dag. Får inte hjärnan njutning så fungerar den inte så bra som den har kapacitet till, säger Aspfors.

Spring för livet

Något som är minst lika bra som att uppnå små vardagliga mål är att träna. Då vi tränar ökar vi mängden BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) vilket beskrivs som bränsle för hjärnan. BDNF är ett signalprotein som behövs för tillväxten i vårt centrala nervsystem. Det är framför allt pulshöjande motion som stimulerar BDNF.

- BDNF fungerar som gödsel för hjärnan, ju mer BDNF desto bättre mår hjärnan och desto bättre fungerar den, säger Aspfors.

Träningen ska vara pulshöjande och vara 20-40 minuter minst tre dagar i veckan. Exempelvis ska en man i 50-års åldern se till att pulsen rör sig på 125-130 slag per minut. Forskning har visat att pulshöjande träning som cykling och löpning påverkar BDNF positivt, medan styrketräning inte har samma effekt.

- Personligen vill jag ändå slå ett slag för styrketräning. Ju äldre man blir desto svagare blir man om man inte gör något åt muskulaturen. Men tänker vi hjärnmässigt och att vi vill att hjärnan ska fungera optimalt så är det pulshöjande träning som är det bästa, säger Aspfors.

Viktigast att saker bli gjorda

Oavsett om det gäller att läsa mera, springa oftare eller utföra vardagliga sysslor gäller det att komma till skott och se till att saker blir gjorda.

- En sådan enkel grej som att du har ett mejl i din inbox som du vet att du borde svara på, men du skjuter upp det hela tiden. Blir det enklare med tiden? Nej! Men då du svarar på mejlet får du i samma ögonblick ett kort lyckorus och det är dopamin, säger Aspfors.

Varje människa bär ett eget ansvar över sitt välbefinnande och Asplund betonar att man måste jobba för sitt välmående inifrån sig själv. Däremot är sociala relationer av mycket stor betydelse när det gäller att ta hjälp av och lyfta varandra.

Bengt Aspfors mot en tegelvägg.
Träna pulshöjande och må bättre, säger Bengt Aspfors. Bengt Aspfors mot en tegelvägg. Bild: Yle/Anne Teir-Siltanen bengt aspfors

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa