Hoppa till huvudinnehåll

Hundratals nya laddningsstationer - Jättefint tycker hybridentusiast

Stefan Möller visar tummen upp för eldrivna bilar.
Tummen upp för miljövänliga bilar! I Stefan Möllers bil finns det både en grå elmotor och en svart bensinmotor under motorhuven. Stefan Möller visar tummen upp för eldrivna bilar. Bild: Yle / Victoria Wirén elbilar,hybridbilar,stefan möller

- Jättebra! Det som bromsar utvecklingen är just frågan om var man ska ladda batterierna, säger Stefan Möller som kör hybridbil.

Åtminstone 800 nya laddningsstationer ska byggas som en del av regeringens spetsprojekt. Bristen på ställen att ladda bilbatterierna har gjort att bilister drar sig för att byta till elbil.

- Man vill köra grönare om man har möjlighet till det. Det var därför jag också ville prova på att ha en hybrid, säger Stefan Möller.

- Det är inga rivstarter, du behöver inte vara först i trafikljusen mera, du kör mera smidigt.

Han kör mycket mellan hemmet i Pernå och jobbet i Helsingfors, en sträcka på ungefär 80 kilometer. Bilen behövs också för längre resor på olika håll i landet.

Stefan Möller berättar ivrigt om hybridbilen som till det yttre ser ut som en ganska vanlig stadsjeep, grå och lite smutsig. Bilen kan köras både på el och bensin och den har många tekniska finesser, som sporrar till att köra mera miljövänligt.

- Det är inga rivstarter, du behöver inte vara först i trafikljusen mera, du kör mera smidigt. Om man trycker på gasen mycket och kör aggressivt så “dricker” bilen mera och använder bensinmotorn, förklarar Möller.

Möller berättar att också hans fru har börjat köra mera miljövänligt efter att de skaffade leasingbilen för två och ett halvt år sedan.

Elbilar är tystare i trafiken än vanliga bilar, men inne i bilen är det svårt att höra om bilen går tyst på elektricitet eller om bensinmotorn är igång. Olika mätare inne i bilen visar hur miljövänligt man kör och om bensinmotorn hjälper till.

Hur mycket man använder luftkonditionering och andra finesser inverkar också på energiförbrukningen.

Bäst att ladda batterierna hemma

Stefan Möller laddar bilens batterier antingen hemma i Pernå eller vid arbetsplatsen i Helsingfors.

Han har låtit installera en egen laddningsapparat vid bilplatsen i Helsingfors och tycker att det är en behändig lösning.

- När du kommer hit är stickkontakten färdigt i väggen. Det är precis som om du skulle tanka den, du sätter stickkontakten i bilen och så börjar den ladda.

Privat laddningsstation för hybridbil i parkeringshus.
Så här kan en laddningsstation se ut. Privat laddningsstation för hybridbil i parkeringshus. Bild: Yle / Victoria Wirén elbilar,hybridbilar,parkeringshus,laddningsstation för elbilar

- Om batterierna är tomma tar det ungefär fyra timmar att ladda dem fulla med energi. Vill man vara extra sparsam kan man programmera laddningen så att man använder billigare nattström, säger Möller.

- Det finns också sådana platser där man kan ladda bilen på 20 minuter så att den laddar batterierna till 80 procent, så kallad snabbladdning.

Att hitta den här sortens laddningsplats kan ändå vara knepigt. I större städer som Helsingfors finns det en del laddningsplatser för elbilar både ute på gatan och vid hotell.

Utanför tätorterna är det glest med laddningsplatser och det kan vara ett problem, eftersom man kanske bara kan köra några hundra kilometer på en laddning.

Det är också därför Stefan Möller har hybridbil, det ger möjligheten att ge sig ut på längre resor till områden där det inte finns möjlighet att ladda batterierna.

Också på ställen där det finns laddningsplatser kan det vara svårt att komma åt dem.

Snöhög gör det omöjligt att komma tillräckligt nära en laddningsplats för elbilar i Helsingfors.
Snöhög gör det omöjligt att komma fram till laddningsstolpen. Snöhög gör det omöjligt att komma tillräckligt nära en laddningsplats för elbilar i Helsingfors. Bild: Stefan Möller snö,elbilar,elbilsladdning

- Det verkar också finnas människor som inte vet att det finns elbilar och vad parkeringsplatserna med laddningsmöjlighet är till för. Där står ofta andra bilar parkerade som blockerar platsen. Eller så skuffar man all snö just på den parkeringsplatsen.

Stefan Möller funderar på att i något skede övergå från hybrid till elbil, men åtminstone ännu känns det tryggare att ha en hybrid.

Fler ska lockas att skaffa elbil

Så länge de som vill köra på el är beroende av att ha egen bilplats med laddningsmöjlighet är det många som drar sig för att investera i en elbil. Satsningen på flera laddningsplatser är ett sätt att ge bilisterna en miljövänlig knuff framåt.

I framtiden är det meningen att man ska kunna köra längre sträckor på el och på samma sätt som andra bilister ska man kunna ta kaffepaus och ladda bilbatterierna innan man åker vidare.

Staten satsar nu nästan fem miljoner euro och det ska leda till 800 nya laddningsstationer, varav en del är så kallade snabbplatser. Inom spetsprojektet används nästan 40 miljoner euro på olika energiprojekt.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes