Hoppa till huvudinnehåll

Invånarförening vill få slut på gratisparkerandet i domkyrkokvarteren

Biskopsgatan i Åbo.
Biskopsgatan i Åbo. Bild: Yle/Peter Petrelius museet ett hem

Invånarna längs Biskopsgatan i Åbo har tröttnat på den livliga trafiken i området och vill sätta stopp för gratisparkerandet i kvarteren bakom domkyrkan. Hälften av bilarna ska bort och gatan ska bli gårdsgata, anser deras förening.

Dagtid är det näst intill en omöjlighet att få en plats att parkera bilen på i kvarteren bakom domkyrkan. Det kostar ingenting att parkera i kvarteren mellan domkyrkan och Tomasbron. Många platser upptas av Åbo Akademianställda som bilar till jobbet, men det finns också andra som konkurrerar om platserna.

Märker av höjda parkeringsavgifter annanstans

Leena Saarto, ordförande för föreningen Piispankatu-Biskopsgatan, säger att trafiken ökat markant under de senaste åren och kvarteren kring Biskopsgatan är bland de sista i centrala Åbo med gratis parkering. Hon tror att situationen beror på att många arbetsgivare i närheten, till exempel ÅUCS, har höjt kraftigt på sina parkeringsavgifter för de anställda. Summor på någon tia kan nu vara hundra euro i månaden.

Och trycket lär inte minska, det finns redan planer på att klämma in nya bostadshus i kvarteren och det kommer att öka på antalet bilar längs gatorna.

– Tanken att bygga nya byggnader och förutsätta att ett visst antal parkeringsplatser byggs fungerar inte om parkeringsavgifterna är för höga. Då väljer invånarna att parkera vid gatan.

Saarto säger att det finns alltför få boendeparkeringar i domkyrkokvarteren. Åker man därifrån med bilen under dagen, så är det nästan omöjligt att hitta parkering då man återvänder, säger hon.

Ingår i stadsparken

I oktober 2015 vände sig föreningen Piispankatu-Biskopsgatan till Åbo stad för att försöka åtgärda trafiken och parkerandet i kvarteren, men tillsvidare är läget oförändrat. Föreningens krav är att hela området ska bli ett gårdsgata och att minst hälften av parkeringsplatserna blir avgiftsbelagda med två timmars begränsning. Det skulle gynna fotgängare och cyklister som rör sig i området och göra det lättare för invånarna i området att parkera.

Saarto har hört att Åbo stad i år ser över planeringen av centrumkvarteren och åtgärder kan eventuellt bli aktuella. Hon säger att Biskopsgatan är en del av stadsparken i Åbo och att det därför redan finns planer på att minska på trafiken. Miljöministeriet borde också ha godkänt planerna, men nu har det inte hörts någonting, säger hon.

Rikard Andersson, arbetarskyddschef på Åbo Akademi känner till problematiken, men ser både för- och nackdelar med eventuella parkeringsbegränsningar. Han säger att ÅA har på området tre parkeringshus för de anställda, men att de inte räcker till. Saarto har en annan uppfattning, hon har hört att de delvis står tomma för att det är för dyra avgifter i dem.

– Det finns otroligt många anställda som bor i Pargas och kommer hit med egen bil. Kommer man väldigt mycket efter halv nio på morgonen, så blir man nog utan parkeringsplats och måste föra bilen längre bort. Det här är ett stort problem, det håller jag med om. Men det blir ju inte lättare om vägen görs till en cykel- och gångbana som det visst också finns planer på i ett framtida campus. Det skulle säkert vara vackert och trafiksäkert, men parkeringsproblemet skulle inte försvinna, tvärtom.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland