Hoppa till huvudinnehåll

Omväxlande väder ställer till det i trafiken

Halt på vägen. Bilens strålkastare speglas på den hala vägytan.
Den största orsaken till halkrelaterade olyckor är bilisten själv. Halt på vägen. Bilens strålkastare speglas på den hala vägytan. Bild: Yle/Anna Kurtén. vinterföre

Den senaste veckans växlande väder gjorde vägarna hala och speciellt under helgen inträffade påfallande många trafikolyckor på grund av halkan.

I däckbytartider på hösten brukar man säga att vintern överraskade bilisterna. Men med en sådan vinter som vi har haft nu kan vintern överraska också i februari. Men halkan borde inte komma som en överraskning för någon på vägarna.

- Halkan kan aldrig vara den primära orsaken till en olycka eller en nära ögat-situation, säger Kalle Halme, trafikinstruktör på Nykterhetsörbundet hälsa & trafik.

- Man ska beakta halkan då man kör, säger Halme.

Orsaken till merparten av trafikolyckorna står att finna mellan ratten och ryggstödet.

- Man litar på att det är plogat, sandat och saltat och kanske inte tar halkan i beaktande, säger Halme.

Lita inte blint på antisladdsystem

Moderna bilar har tekniska hjälpmedel som till exempel ESP (antisladdsystem) som på teknisk väg hjälper till att hålla bilen på vägen.

- Det är naturligtvis en bra sak, men ser man krasst på saken så har man ju gått över gränsen då ESP-systemets lampa blinkar - då har tekniken redan varit inne och hjälpt dig. Då är det läge att lätta på gasen, säger Kalle Halme.

Den här vintern har temperaturen varierat rätt kraftigt och vädret har också varit omväxlande, med snö och barmark om vartannat. Vi har inte haft en ordentlig sammanhängande period av köld och snö.

- Ur vägunderhållets synvinkel är sådant väder väldigt problematiskt, säger Halme.

Dubbdäcken greppar bra

Bristande vägunderhåll och omväxlande väder ställer också större krav på bilarnas däck.

- Dubbdäcken fungerar nog bäst i det klimat vi har här, säger Andreas Lytz som säljer däck i Vasa.

- Dubbfria däck är bekvämare och tystare och nästan lika bra - men de förlorar på grepp på is, säger Lytz.

Men dubbat eller dubbfritt spelar inte så stor roll, anser Kalle Halme.

- Däcken är statistiskt den största enskilda tekniska orsaken till en olycka, men då är det fråga om däckens skick. Det finns inget som tyder på att dubbfria däck skulle vara överrepresenterade i olyckor, säger Halme.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten