Hoppa till huvudinnehåll

Bankkoncernen Nordea grillades av EU-parlamentet: ”Panamaläckan lärde oss en läxa”

Nordeas Matthew Elderfield hördes av Panama-utskottet i Europaparlamentet den 9 februrari 2017.
Nordeas Matthew Elderfield hördes av Panama-utskottet i Europaparlamentet den 9 februari. Nordeas Matthew Elderfield hördes av Panama-utskottet i Europaparlamentet den 9 februrari 2017. Bild: Europaparlamentet Nordea,Panamadokumenten

Bankkoncernen Nordea säger sig ha avslutat 110 kundrelationer till följd av den så kallade Panamaläckan. Det framkom när Nordens största bank utfrågades i EU-parlamentet i Bryssel på torsdagen.

Matthew Elderfield som är Nordeas Compliance-direktör uppgav att banken har gått igenom alla kunder vars verksamhet väcker frågor.

- Vi har rannsakat alla de kunder som misstänks ha verksamhet i skatteparadis, 110 kundrelationer har till följd av det avslutats.

Men enligt Elderfield har Nordea fortfarande över 550 kunder som banken nu håller ett extra öga på.

- Vi utreder ifall deras verksamhet är förenlig med bankens moraliska och etiska värderingar.

EU-parlamentarikerna ställde Nordea mot väggen

EU -parlamentet har tillsatt ett särskilt utskott som utreder Nordeas roll i den så kallade Panamaläckan.

Panamapappren avslöjade att Nordea hade öppnat 400 brevlådeföretag i skatteparadis med hjälp av den panamanska juristbyrån Mossack Fonseca.

I den offentliga utfrågningen i utskottet ställdes många kritiska frågor.

Bland annat den svenska socialdemokratiska EU-parlamentarikern Olle Ludvigsson ville veta om Nordea verkligen har slutat med att sätta upp brevlådeföretag i skatteparadis.

Nordeas direktör Matthew Elderfield underströk att banken har brutit allt samarbete med den panamanska advokatbyrån Mossack Fonseca och att man inte längre använder skalbolag eller har verksamhet i olika skatteparadis som Isle of Man eller Caymanöarna.

Elderfield och de andra Nordea-direktörerna bedyrade också i utfrågningen att banken nu har tagit lärdom av Panamaläckan.

- Det är den fråga som styrt vårt arbete allra mest det senaste året. Vi har ändrat våra rutiner, vi har en ny uppförandekod och vi har också en ny etisk kommitté. Det är stort fokus på frågan inom Nordea just nu, säger Nordea-direktören Johan Ekvall.

Heidi Hautala har tappat förtroendet för Nordea

EU-parlamentarikern Heidi Hautala (Gröna) som är medlem i EU-parlamentets Panamautskott anser ändå att utfrågningen inte gav svar på alla frågor.

- Nordea har ännu inte besvarat våra skriftliga frågor. Dessutom är det oklart varför Nordea fortfarande har över 300 anställda i Luxemburg.

Enligt Nordeas Johan Ekvall är det centrala är inte i vilket land Nordea har sina kontor.

- Det centrala är att vi vet allt om våra kunder, då kan vi känna oss trygga.

Under själva utfrågningen ville Heidi Hautala veta om Nordea har förlorat kunder till följd av Panamadokumenten. Själv har Hautala beslutat att byta bank.

Johan Ekvall, som är Nordeas personaldirektör, säger ändå att banken i själva verket har fler kunder nu än före Panamaläckan.

EU-parlamentets Panamautskott kommer att fortsätta hålla offentliga utfrågningar med företag som pekats ut i Panamaläckan. Utskottet ska senare i vår sammanställa rekommendationer som EU-kommissionen sedan kan beakta i kommande lagförslag.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes