Hoppa till huvudinnehåll

Nicke Aldén: Har kunden alltid rätt?

Nicke Aldén
Har kunden alltid rätt, frågar Nicke Aldén. Nicke Aldén Bild: Yle / Petter Sandelin nicke alden

Vi har alla varit där. Vi har fått dålig service, varit missnöjda med en matportion eller blivit besvikna efter ett besök till frissan. Vi har rätt att klaga men har vi alltid rätt?

Vi finländare har ofta starka åsikter då det kommer till kundservice, men få av oss vågar säga åsikten rakt ut då det verkligen gäller, ansikte mot ansikte. Framförallt om vi är missnöjda med service vi fått. Servitrisen kommer och frågar: "Smakade maten?" och du hör dig sjäv säga: "Jo, tack! Riktigt gott." fast du egentligen tänker: "Biffen var ju nog lite seg..."

Men ingen fara! När du kommer hem kan du skriva exakt vad du tycker på nämnda restaurangs Facebooksida. Enkelt, lätt och utan pinsamma sociala situationer IRL. Kanske lite för lätt, eller hur? Men, passar perfekt för oss finländare.

En restaurang är mån om sitt rykte. Bra rykte = mer kunder. Dåligt rykte = mindre kunder. Enkel matematik.

Här spelar sociala medier en otroligt viktig roll i marknadsföringen av till exempel just restauranger. Det är lätt att klicka sig fram till en restaurangs Facebooksida och läsa recensioner och kolla hur många stjärnor den fått i medeltal av x-antal kunder.

Det är också lätt för restaurangägaren att förklara och beklaga sig samt att be om ursäkt av en missnöjd kund. För det hör till. Kunden har ju alltid rätt. Eller?

Det tyckte inte en pizzaföretagare i Vasa. Han fick höra av en av sina kunder att hans pizzor smakar illa. Det här gjorde honom arg och kränkt, så han tog till sin pizzerias Facebooksida för att ge svar på tal och skrev följande, och jag citerar:

"Mã en v**tu vâlità s***na tätä puhetta on p**ka pizza olen sanonut tuhansia kerttoja ettà ei pakko ostaa menkà v**tu mualle."

Det här skulle innebära döden för vilket företag som helst. Men inte den här gången. Den här gången fick inlägget motsatt effekt.

Inlägget på en mening har i skrivande stund delats 768 gånger och gillats över 7 600 gånger. De lokala tidningarna och kvällstidningarna har uppmärksammat fallet och pizzerian har fått massvis med publicitet.

Pizza på ett bord.
Mmmm... pizza. Pizza på ett bord. Bild: Pixabay Pizza

Om man arbetar med kundservice så har man rätt till en viss yrkesstolthet. Det är fullt förståeligt att man blir ledsen och tar illa upp ifall någon tar till så pass hårda ordalag att hen är villig att jämföra maten du säljer med avföring.

Nu hyllar folk restaurangägaren för hans mod och öppenhet. Empatin och solidariteten flödar, lika så kunderna, till pizzerian för att smaka på "p**ka-pizza".

Människor vallfärdar till pizzerian för att selfies medan de äter med gaffeln i ena handen och ger tummen upp med andra, samtidigt som man bjuder på ett brett leende.

De andra kunderna vill ta reda på om den enskilda kunden har rätt. För det har vi alltid haft, förr i alla fall. Men har kunden alltid rätt? Är det överhuvudtaget rimligt att påstå det? Vi frågade er. Så här svarade ni:

Jag är på restaurangägarens sida. Endel människor vet inte hur man beter sig. Kunden har inte alltid rätt.

Kunden har inte alltid rätt, men är alltid kund.

Det är den svaga finska självkänslan som omöjliggör respekten för den betalande (!) kunden. Resultatet blir Management by Perkele! Typisk återvändsgränd dessvärre.

Kunden har alltid rätt till sin åsikt men åsikten är inte nödvändigtvis fakta.

Att kunden alltid har rätt är en av de största lögnerna som har uttalats under det här århundradet. Det stämmer över huvudtaget inte. Jag har själv jobbat hela mitt aktiva liv inom försäljning och har mycket erfarenhet av det.

Hör mer i Yle Vega Dag på fredag 10.2.2017 kl. 13.

Har kunden alltid rätt?

Läs också

Nyligen publicerat - Vega