Hoppa till huvudinnehåll

Följ med på en tur med västmetron - tidigast på sommaren får alla åka

Västmetron testkörs för fullt. Yle Huvudstadsregionen fick följa med på en resa förbi tomma stationer och stängda dörrar.

I Hagalund installerar några arbetare ljustavlor i en av gångarna på vägen ner mot metrostationen. Nere på perrongen ser allting färdigt ut och det åker flera metrotåg förbi.

på metrostationen i Hagalund
Tid att ta sig mot Mattby. Ljustavlorna är redan uppe på Hagalunds station. på metrostationen i Hagalund Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,hagalunds metrostation

- Vi har hållit på med testkörningar i nästan ett år. Som man kan se är stationerna mycket färdiga, bara den sista finishen saknas. Det vi gör nu är att testa metron. Det känns bra att vi närmas oss dagen då trafiken kan inledas, säger västmetrobolagets Vd Ville Saksi.

Hagalunds metrostation
Metrostationen i Hagalund är nästan färdig. Hagalunds metrostation Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,Hagalund, Esbo stad

För att komma in i tåget måste metrobolagets anställda flytta på en bit av det tillfälliga staketet för att vi ska kunna stiga på. Metrotåget kör igång med en knyck mot Mattby i Esbo.
mattby metrostation sedd från tåget
Mattby station. Längs hela västmetron finns det staket på perrongerna. mattby metrostation sedd från tåget Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,Mattby

Mattby metrostation ligger vid köpcentret Iso Omena, som fick sin tillbyggnad och en busstation för matartrafik till metron klar i augusti 2016. I Mattby finns ett vändspår, vi vänder om och åker mot Drumsö. Före varje station säger en röst stationens namn på finska och svenska.
Ville saksi i rulltrapporna på Hagalunds metrostation
Ville Saksi har varit Vd för Västmetrobolaget sedan november. Ville saksi i rulltrapporna på Hagalunds metrostation Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,ville saksi

Vd Ville Saksi anställdes i november 2016 efter att den förra Vd:n Matti Kokkinen fått gå. Saksi ser jobbet som utmanande.

- Projektet har tio år på nacken och vi jobbar redan med den andra fasen. Västmetron är ett omfattande och utmanande projekt, men det är också inspirerande, jag tycker om utmaningar, säger Ville Saksi.

Aalto-universitetets metrostation och ett tåg som testkörs
Aalto-universitetet har fått en egen metrostation. Aalto-universitetets metrostation och ett tåg som testkörs Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,Aalto-universitetet,aalto-universitetets metrostation

På Drumsö finns inget vändspår, så chauffören får gå till andra ändan av tåget för att kunna åka tillbaka mot Hagalund.

Det borde redan vara vardag för Esboborna att kliva på metron. Västmetron skulle köra igång redan i augusti 2016. Den 10 juni 2016 när beskedet kom att västmetron är försenad sade västmetrobolagets vd Matti Kokkinen att säkerhetstesterna visat sig vara mera krävande än vad man först trott.

metrostationen i ängskulla sedd ur tåget
Ängskulla station är grannast, även om det är svårt att se genom det smutsiga metrofönstret. metrostationen i ängskulla sedd ur tåget Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,Ängskulla

En vecka senare kom det fram att rökluckor beställts för sent och skulle anlända först i mitten av juli. Helsingforsregionens trafik hade redan lagt om busslinjerna i södra Esbo och på Drumsö, och måste mitt i sommaren planera om höstens busstidtabeller.

Vd Ville Saksi vill inte medge att han skulle vara rädd för ytterligare förseningar.

- Jag är inte rädd direkt. Vi har gjort mycket tester och på dem baserar vi vår uppskattning om tidtabellen. Men i ett stort projekt är allt möjligt och man måste vara en realist, konstaterar Ville Saksi.

idrotsparken är felstavat i västmetron
Stavfel. Idrottsparkens metrostation behöver ett T till. idrotsparken är felstavat i västmetron Bild: Yle/Helena von Alfthan Västmetron,idrottsparkens station

Enligt vd Ville Saksi är västmetron tekniskt klar i juni. Tidigast i augusti 2017 kör matartrafiken till västmetron i gång har Helsingforsregionens trafik meddelat.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen