Hoppa till huvudinnehåll

Ta vara på din sömn!

Sömn
Läs publikens kommentarer kring sömnlöshet. Sömn Bild: YLE sömnlöshet

Enligt en undersökning, gjord av Yles Prisma-studio i samarbete med Helsingfors universitet, sover vi finländare mindre. Vi frågade er hur ni sover. Här är era erfarenheter av sömn och i många fall sömnbrist:

"Du är mångalen sa en doktor till mej. Och så sa han välkommen i gänget, jag är själv mångalen. Så här är det tre nätter i streck när det är fullmåne så kan jag inte somna förrän vid halv 5 på morgonen."

"Jag har nästan alltid sovit gott. Min fru brukade skoja att jag somnade innan huvudet hunnit landa i dynan. Detta alltså då jag har haft regelbundet arbete, och i synnerhet då barnen var små och sömnkontot nästan konstant var på minus. Jag har som sagt nästan alltid sovit gott, men det beror främst på att jag varit tvungen att anpassa mig till det omgivande samhället, sgs konstant haft sömnkontot på minus.

"Tillfälliga sömnproblem har jag bara haft ett fåtal gånger, då jag haft mer bekymmer än vanligt, och blivit och ältat det i sinnet, om jag råkat vakna till. Och om jag har något väldigt viktigt som jag måste vakna för på morgonen, börjar det undermedvetna redan efter ett par timmar knåda på "Det är säkert bara nån halvtimma tills jag måste upp, och då kan jag lika väl vara vaken". Men det är väl ganska normalt, och nånting som alla nångång drabbas av.

Tror det är många som lider i tysthet.

"Sover ofta dåligt. Vaknar ofta under natten av, ja vad som helst. Ibland katten, nån dröm, ett ljud.... Sover kanske 5-6 timmar per natt. Alltid trött på morgonen. Veckoslutet går åt att vila. Känns som om man vore i en ond cirkel."

"Intressant ämne och det är definitivt något vi bör forska mera i! Själv har jag nästan tagit mina sömnbesvär som en del av min personlighet. Har själv inte sovit ordentligt sedan jag var 15 år. Från och till äter jag receptbelagda mediciner samt recepfria och periodvis helt utan. Prövat alla dess slag av metoder för bättre sömn utan resultat. Vad som orsakar detta? Ja det är många faktorer, många samma som i artikeln, såsom stress eller tunga tankar. Blivit så van att leva med dessa besvär att en lösning känns mycket långt ifrån."

"Jag sover nog aldrig mer än 4 timmar per natt. Delvis pga oro och bekymmer över barnen och livssituation. Dels pga sjukdom. Skönt att ha ett jobb att gå till och få annat att tänka på."

Publikens tips och råd till dig som lider av sömnbrist

"Melatonin fungerar ett tag, men ska inte tas regelbundet för längre tider. Det är inte så längesen melatonin inte var receptfritt i Finland, vi har därför rätt liten erfarenhet av det. Verkar som det nu är marknadsfört som ett mirakelmedel för de med sömnproblem.

Men melatonin är ett hormon som kroppen tillverkar själv när det blir mörkt, det finns dock risker för att kroppens egen produktion hämmas, eller slutar ifall man äter melatonin i längre perioder. Själv är jag inte så orolig för att den skulle ha skadat mig, eftersom jag alltid saknat en fungerande sömnrytm. Snart 40 år utan en väl fungerande sömn. Det ledde till diabetes och andra problem. Diabetes fick jag i 20 års åldern. Fick hjälp med sömen först efter 30 års åldern.

"Ta vara på er sömn! Är ni som jag var i tonåren att två-tre dygn i sträck utan sömn inte verkar vara några som helst problem, se till att få hjälp innan det är för sent."

"Trick att ta till då man inte kan sova. Lösa korsord, inte för svåra. Läsa, gärna på något främmande språk, inte för spännande. Läsa böcker med kloka och tänkvärda ordspråk. Massera fötter och ben med fuktighetskräm, turvis spänna och slappna av benen (hjälper mot restless legs). Stig upp och ät något smått, surbrödsmörgås eller dyl. inte för mycket. Ta aldrig alkohol på natten, inte heller på kvällen. Tänk tillbaka på ditt liv, alla ställen du bott på, jobbat på, varit på resor. Viktigast, bli inte nervös för att du inte kan sova. Det är faktiskt inte livsfarligt. Föreställ dig att du kanske behöver dessa sömnlösa nätter för att begrunda och tänka."

"Jag sover bäst när jag är på resa, helst på ett ställe där den ljusa och den mörka tiden av dygnet är ungefär lika långa. Det i kombination med avslappnade dagar gör att jag sover 8-10 timmar, när jag vanligen hemma sover maximalt sex timmar, om det varit en bra natt. Ofta blir det bara 4-5, med en hjärna som går bärsärk och oavbrutet bollar med helt irrelevanta saker. Under dessa 4-5 timmar vaknar jag många gånger, av minsta lilla ljud."

Viktigt att utreda vad orsaken till sömnbrist är. Allt finns i vårt inre, där finns alla svar.
Psykoterapi eller andra självhjälpsgrupper är att rekommendera.

"Varför kan vi inte få en halvtimme siesta på jobbtid varje dag, sova/vila på maten? Är säker på att vi skulle jobba effektivare då samt orka med nån fritidsaktivitet eller promenad/umgås med vänner annat än på helgerna."

"Jag har egentligen inga sömnproblem; det är dygnet som sitter fel! Kanske är det fel längd? Jag skulle nångång vara nyfiken på om min dygnsrytm skulle stabilisera sig nånstans kring 26 timmar, om jag någon månad skulle leva isolerad från dagsljus, klockor och övriga samhället."

Läs också

Hälsa

  • Läkare som påpekar vikten borde också kunna erbjuda hjälp

    Hurdan hjälp erbjuds den som vill ha hjälp med sin övervikt?

    Många överviktiga berättar att vikten ofta tas upp inom hälsovården fastän besöket gäller något helt annat. Ändå kan det vara svårt att få hjälp när man vill ha det. Hur ska läkarna egentligen göra? Vi frågar specialläkare Milla Rosengård-Bärlund.

  • Träning som är kul!

    Om du hör ordet motion eller träning, vad tänker du på då?

    Om du hör ordet motion eller träning, så vad tänker du på då? Är ordet negativt laddat? Är det skolidrotten där du blev vald sist? Är det blod, svett och tårar eller tråkig träning som aldrig tar slut? Isåfall är det dags att tänka om.

  • Nytt superantibiotikum utvecklas av forskare

    En molekyländring har gjorts i vancomycin.

    Forskare har gjort en molekyländring i vancomycin, ett centralt antibiotikum vid behandling av svåra infektioner, uppger FNB. Enligt forskarna gör den nya strukturen det svårt för bakterierna att utveckla resistens.

  • Ser ditt barn på nätporr?

    Allt yngre barn porrsurfar, vissa blir beroende.

    I Sverige är medelåldern för pojkar att första gången medvetet börja konsumera pornografi 12.3 år. De yngsta som uppger att de sett nätporr går på förskolan.

  • Synskadades förbund bekymrat: Man kan inte längre få service av människor

    Kritik mot att biljettförsäljningen upphör i tågen.

    Synskadade är bekymrade över att biljettförsäljningen inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen försvinner. Ordförande för förbundet finlandssvenska synskadade, Sune Huldin, ser det här som ett led i en samhällsutveckling där service som ges av människor minskar. Och det här drabbar synskadade.

  • Ta vara på din sömn!

    Publikens kommentarer om sömn och sömnlöshet.

    Vi frågade er om hur ni sover. Här är era kommentarer och råd kring sömnlöshet.

  • Sömnbrist tär på hjärnan och kroppen

    Speciellt immunsystemet försvagas om du lider av sömnbrist.

    Stresshormoner håller dig vaken. Om du stressar och belastar hjärnan eller gör fysiskt tungt jobb har du ofta stresshormoner kvar i blodet. Då kan det vara svårt att få sömn, säger Tarja Stenberg, sömnforskare vid Helsingfors universitet.

  • Om vi inte sover dör vi

    Viktigt att sova bra på natten för att må bra på dagen.

    Hur vi sover på natten påverkar starkt hur vi mår på dagen – och i livet. Tillfällig sömnlöshet är vanligt och inget att oroa sig för, men om sömnlösheten blir långvarig finns det skäl att söka hjälp. En god sömnhygien med regelbundna vanor hjälper de flesta, i vissa fall kan finnas anledning att låta undersöka sig på en sömnklinik.

  • Är vila nästa stora trend?

    Människan behöver sömn, vila och aktivitet i rätt balans.

    En sömnlös längtar efter sömn, en stressad längtar efter vila. Vi behöver en bra balans mellan sömn, vila och aktivitet. Men hur ska vi uppnå balansen?

  • Bihåleinflammation

    Känn igen symptomen och lär dig vad du ska göra.

    Hur vet man om man har bihåleinflammation? Måste man alltid ta antibiotika för att bli av med den? frågar en läsare. Öron-, näs- och strupspecialisten Johan Hedström svarar.

  • Mykoplasmalunginflammation

    Långvarig hackhosta, feber, ansträngd andning och ovanlig trötthet kan vara tecken på en lunginflammation förorsakad av den lilla mikroben Mycoplasma pneumoniae. Diagnosen kan vara svår att ställa men är viktig för att patienten ska kunna få rätt sorts behandling.

  • Laryngit (”falsk krupp”) hos barn

    Så hjälper du ett barn med andnöd.

    Skällande hosta och andningssvårigheter i samband med en förkylning betyder att infektionen har spridit sig till struphuvudet (larynx). Kall luft underlättar andningen. Om barnet har mycket svårt att andas kan det behöva sjukhusvård.

  • RS-virus hos spädbarn

    Infektionen kan vara livshotande för de minsta.

    RS-viruset, som just nu ger vanliga förkylningssymptom hos vuxna kan vara livshotande för spädbarn. Skydda din baby mot smittan och uppsök läkare om hen blir sjuk.

Nyligen publicerat - Hälsa