Hoppa till huvudinnehåll

Ta vara på din sömn!

Sömn
Läs publikens kommentarer kring sömnlöshet. Sömn Bild: YLE sömnlöshet

Enligt en undersökning, gjord av Yles Prisma-studio i samarbete med Helsingfors universitet, sover vi finländare mindre. Vi frågade er hur ni sover. Här är era erfarenheter av sömn och i många fall sömnbrist:

"Du är mångalen sa en doktor till mej. Och så sa han välkommen i gänget, jag är själv mångalen. Så här är det tre nätter i streck när det är fullmåne så kan jag inte somna förrän vid halv 5 på morgonen."

"Jag har nästan alltid sovit gott. Min fru brukade skoja att jag somnade innan huvudet hunnit landa i dynan. Detta alltså då jag har haft regelbundet arbete, och i synnerhet då barnen var små och sömnkontot nästan konstant var på minus. Jag har som sagt nästan alltid sovit gott, men det beror främst på att jag varit tvungen att anpassa mig till det omgivande samhället, sgs konstant haft sömnkontot på minus.

"Tillfälliga sömnproblem har jag bara haft ett fåtal gånger, då jag haft mer bekymmer än vanligt, och blivit och ältat det i sinnet, om jag råkat vakna till. Och om jag har något väldigt viktigt som jag måste vakna för på morgonen, börjar det undermedvetna redan efter ett par timmar knåda på "Det är säkert bara nån halvtimma tills jag måste upp, och då kan jag lika väl vara vaken". Men det är väl ganska normalt, och nånting som alla nångång drabbas av.

Tror det är många som lider i tysthet.

"Sover ofta dåligt. Vaknar ofta under natten av, ja vad som helst. Ibland katten, nån dröm, ett ljud.... Sover kanske 5-6 timmar per natt. Alltid trött på morgonen. Veckoslutet går åt att vila. Känns som om man vore i en ond cirkel."

"Intressant ämne och det är definitivt något vi bör forska mera i! Själv har jag nästan tagit mina sömnbesvär som en del av min personlighet. Har själv inte sovit ordentligt sedan jag var 15 år. Från och till äter jag receptbelagda mediciner samt recepfria och periodvis helt utan. Prövat alla dess slag av metoder för bättre sömn utan resultat. Vad som orsakar detta? Ja det är många faktorer, många samma som i artikeln, såsom stress eller tunga tankar. Blivit så van att leva med dessa besvär att en lösning känns mycket långt ifrån."

"Jag sover nog aldrig mer än 4 timmar per natt. Delvis pga oro och bekymmer över barnen och livssituation. Dels pga sjukdom. Skönt att ha ett jobb att gå till och få annat att tänka på."

Publikens tips och råd till dig som lider av sömnbrist

"Melatonin fungerar ett tag, men ska inte tas regelbundet för längre tider. Det är inte så längesen melatonin inte var receptfritt i Finland, vi har därför rätt liten erfarenhet av det. Verkar som det nu är marknadsfört som ett mirakelmedel för de med sömnproblem.

Men melatonin är ett hormon som kroppen tillverkar själv när det blir mörkt, det finns dock risker för att kroppens egen produktion hämmas, eller slutar ifall man äter melatonin i längre perioder. Själv är jag inte så orolig för att den skulle ha skadat mig, eftersom jag alltid saknat en fungerande sömnrytm. Snart 40 år utan en väl fungerande sömn. Det ledde till diabetes och andra problem. Diabetes fick jag i 20 års åldern. Fick hjälp med sömen först efter 30 års åldern.

"Ta vara på er sömn! Är ni som jag var i tonåren att två-tre dygn i sträck utan sömn inte verkar vara några som helst problem, se till att få hjälp innan det är för sent."

"Trick att ta till då man inte kan sova. Lösa korsord, inte för svåra. Läsa, gärna på något främmande språk, inte för spännande. Läsa böcker med kloka och tänkvärda ordspråk. Massera fötter och ben med fuktighetskräm, turvis spänna och slappna av benen (hjälper mot restless legs). Stig upp och ät något smått, surbrödsmörgås eller dyl. inte för mycket. Ta aldrig alkohol på natten, inte heller på kvällen. Tänk tillbaka på ditt liv, alla ställen du bott på, jobbat på, varit på resor. Viktigast, bli inte nervös för att du inte kan sova. Det är faktiskt inte livsfarligt. Föreställ dig att du kanske behöver dessa sömnlösa nätter för att begrunda och tänka."

"Jag sover bäst när jag är på resa, helst på ett ställe där den ljusa och den mörka tiden av dygnet är ungefär lika långa. Det i kombination med avslappnade dagar gör att jag sover 8-10 timmar, när jag vanligen hemma sover maximalt sex timmar, om det varit en bra natt. Ofta blir det bara 4-5, med en hjärna som går bärsärk och oavbrutet bollar med helt irrelevanta saker. Under dessa 4-5 timmar vaknar jag många gånger, av minsta lilla ljud."

Viktigt att utreda vad orsaken till sömnbrist är. Allt finns i vårt inre, där finns alla svar.
Psykoterapi eller andra självhjälpsgrupper är att rekommendera.

"Varför kan vi inte få en halvtimme siesta på jobbtid varje dag, sova/vila på maten? Är säker på att vi skulle jobba effektivare då samt orka med nån fritidsaktivitet eller promenad/umgås med vänner annat än på helgerna."

"Jag har egentligen inga sömnproblem; det är dygnet som sitter fel! Kanske är det fel längd? Jag skulle nångång vara nyfiken på om min dygnsrytm skulle stabilisera sig nånstans kring 26 timmar, om jag någon månad skulle leva isolerad från dagsljus, klockor och övriga samhället."

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa