Hoppa till huvudinnehåll

NTM-centralen lättad över Berners besked

m/s Viken
m/s Viken Bild: Yle/ Nora Engström vintern

På måndagen kom nyheten som många i Åboland har hoppats på, det vill säga att regeringen avstår från avgifter för förbindelsebåtarna. Egentliga Finlands NTM-central drar nu en suck av lättnad.

Förbindelsebåtstrafiken kommer att fortsätta som förut i åtminstone flera år framöver.

- Vi har två stabila år framför oss, konstaterar direktören Matti Vehviläinen vid Egentliga Finlands Närings- trafik och miljöcentral.

Vehviläinen säger att man vid NTM-centralen nu drar en suck av lättnad.

- Vi hade aldrig fått betalsystemen i skick till den 1 april, säger Vehviläinen.

Matti Vehviläinen förklarar att närings- trafik- och miljöcentralen nu fortsätter att upphandla förbindelsebåtstrafiken som tidigare. Från 1 januari 2019 är det landskapen som tar över organiserandet av skärgårdstrafiken.

- Då är det landskapet som tar över de budgetmedel som idag finns för skärgårdstrafiken, 17,5 miljoner euro.

Trafikchef Matti Vehviläinen vid NTM-centralen
Matti Vehviläinen. Trafikchef Matti Vehviläinen vid NTM-centralen Bild: Yle/Johanna Ventus trafikchef matti vehviläinen

Skillnaden från idag är det att de pengar landskapen får av staten kommer att vara så kallade allmänna medel, och är alltså inte öronmärkta. Det har att göra med landskapens sjävbestämmanderätt, precis som statsbidrag inte är öronmärkta i kommunerna. Vehviläinen understryker ändå att lagstiftningen kring landskapens finansiering inte är klar.

- Vi har ju bindande avtal med rederierna på många rutter för många år framöver, till exempel på Hitisrutten fram till år 2022, säger Vehviläinen.

Avtalen för Nagu norra och Rimitorutten går ut år i slutet av år 2018. Upphandlingen för de här två rutterna kommer igång ännu i år menar Vehviläinen.

- Vi har hela tiden försökt göra rutterna mer konstandseffektiva, så vi ska studera de här två rutterna noggrannt och se om det går att utveckla dem, säger Vehviläinen.