Hoppa till huvudinnehåll

Rikhard Husu: Motorcykelskatten i motvind - faller båtskatten också?

Rikhard Husu är politisk journalist vid Svenska Yle.
Rikhard Husu är politisk journalist vid Svenska Yle. Bild: Yle rikhard husu

Planerna på att införa en motorcykelskatt är i motvind. Kan regeringen gå vidare med båtskatten om skatten på motorcyklar går i stöpet, undrar Rikhard Husu.

Trafikfrågorna har blivit en black om foten för regeringen. För några veckor sedan var det förslaget om att avskaffa bilskatten som väckte rabalder; i dag meddelade regeringen att man inte går vidare med planerna på att avgiftsbelägga skärgårdstrafiken.

Den planerade motorcykelskatten verkar också vara i motvind. Ingen i regeringen verkar intresserad av att försvara skatten som skulle komma att beröra närmare 200 000 lätta motorfordon.

Riksdagsledamoten Eero Lehti (Saml) skriver i tidningen Länsi-Uusimaa att motorcykelskatten är ett sannfinländskt påfund som partiordförande Timo Soini borde ha förstått att dra tillbaka.

Gruppordförande Sampo Terho (Sannf) kontrar med att han ”inte tänker lyssna på grundlösa påståenden från regeringskollegerna”. Partiet går med på att slopa skatten om de andra regeringspartierna är med på noterna, menar Terho.

Centerns Antti Kaikkonen säger att Centern ”inte kommer att sakna motorcykelskatten”, om man kan hitta ersättande intäkter till de 25 miljoner som man räknar med att skatten ska inbringa.

Det allmänna intrycket blir att mc-skatten kan komma att slopas, förutsatt att regeringen hittar en politisk och ekonomisk utväg som samtliga partier kan acceptera.

Frågan är hur det går för den planerade båtskatten om mc-skatten slopas. Kommer båtskatten att slopas i samma veva?

Finansminister Petteri Orpo (Saml) säger att skatterna på båtar och motorcyklar måste uppfattas som rättvisa och tillfredsställande.

Om mc-skatten slopas kommer båtfolket att kräva att båtskatten får motsvarande behandling. I rättvisans namn.

Läs också