Hoppa till huvudinnehåll

Wallin: Onödigt att skrämma upp skärgårdsborna

stefan wallin
Stefan Wallin. stefan wallin Bild: Yle/Johanna Ventus stefan wallin

Kommunikationsminister Anne Berners (C) beslut att göra en helomvändning gällande förbindelsebåtsavgifter i skärgården välkomnas av Svenska riksdagsgruppens ordförande Stefan Wallin (SFP).

- Det var lite onödigt att man behövde skrämma upp skärgårdsborna under flera månader med ett sådant här förslag, säger Wallin.

Åbolänningen och riksdagsledamoten Wallin är även medlem i statens skärgårdsdelegation.

- Ett mycket bra beslut av trafikministeriet. Jag är glad över att Anne Berner nu kunde leverera det här beslutet så att all osäkerhet kring den här frågan nu är skingrad. Och att det här beslutet också bygger på en god och faktabaserad dialog med skärgårdsborna, skärgårdsföretagarna och skärgårdens intressebevakare. Det här visar att det finns hopp för den dialogbaserade politiken i det här landet. Det var modigt av Anne Berner att ta tillbaka det här, det visar att det inte gick någon prestige i det hela, utan att allt handlar om fakta och verklighet.

Det var modigt av Anne Berner att ta tillbaka det här.

Wallin har hela tiden argumenterat mot Berners förslag.

- Att förslaget nu är begravet talar för sig själv. Vi vet alla som har bekantat oss med det här remissförslaget att avgifternas nivå var fullständigt orealistisk. Antagandet att det finns en marknad för flera skärgårdsoperatörer året runt var också fullständigt orealistisk. Allt det här har kommit fram i utlåtanderundan som var jättetydlig på den här punkten. Till och med mördande för det här förslaget. Att förslaget nu är begravet visar att utlåtanderundan hade stor betydelse, men också den intressbevakning som skärgårdens intressebevakare har sysslat med.

Stefan Wallin menar vidare att ministeriet borde ha insett betydligt tidigare att det här förslaget inte kommer att hålla.

Det kanske inte är god förvaltning att bränna hemskt mycket krut och skattebetalarnas resurser på att bereda frågor som från början faller på sin egen omöjlighet.

- Det ursprungliga förslaget var på inget sätt konsekvensbedömt. Det kanske inte är god förvaltning att bränna hemskt mycket krut och skattebetalarnas resurser på att bereda frågor som från början faller på sin egen omöjlighet. Man borde inse i god tid att detta förslag inte har bärkraft och det har man inte gjort i det här fallet. Det var lite onödigt att man behövde skrämma upp skärgårdsborna under flera månader med ett sådant här förslag. Men slutresultatet räknas och det är nu lyckligt fört i hamn.
Och jag tror väl att ett landskap som inser skärgårdens konkurrenskraft och skärgårdens dragningskraft inte kommer att ta i bruk sådana här avgifter.

Från 1 januari 2019 tar landskapen över organiserandet av skärgårdstrafiken.

- Vi har en landskapsreform på gång och det som jag förstår av trafikministeriets resonemang är att man nu skickar den här frågan till landskapen, i vårt fall Egentliga Finlands område. Så i fall man bedömer att man vill ta i bruk avgifter i någon form efter det så är det landskapets sak att bestämma. Och jag tror väl att ett landskap som inser skärgårdens konkurrenskraft och skärgårdens dragningskraft inte kommer att ta i bruk sådana här avgifter. Men den frågan avgörs av landskapets beslutsfattare efter 2019.