Hoppa till huvudinnehåll

Båtägarna vädrar vårluft – impopulär båtskatt kan stå regeringen dyrt

vinterförvaring av båt, finno båthamn
Ännu är båtarna inpackade, men våren närmar sig och då blir båtägarnas politiska minne avgörande. vinterförvaring av båt, finno båthamn Bild: Yle/Helena von Alfthan finno båthamn

Vinden håller på vända för den planerade båtskatten. När nu motorcykelskatten plötsligt ser ut att falla kan också båtskatten dras med. Vårens båtsäsong och kommunalvalet närmar sig - en impopulär båtskatt kan stå regeringspartierna dyrt.

Båtskatten och motorcykelskatten är två skilda skatter, som ändå hänger ihop. När allt mera nu pekar på att mc-skatten kommer att slopas, ökar också trycket på att båtskatten behandlas lika.

Jag förstår varför båtskatten väcker kritik och känslor. Vi måste hitta en skattemodell som är rättvis och tillfredsställande― Petteri Orpo (Saml.)

Regeringen ska under de kommande veckorna besluta om man går vidare med båtskatten eller inte, och det börjar se allt mera tveksamt ut att den modell som nu ligger på borde kommer att förverkligas. Det här vittnade finansminister Petteri Orpos (Saml.) uttalande för redan en dryg vecka sedan om:

- Jag förstår varför båtskatten väcker både kritik och känslor. Skatten måste riktas så att den beaktar den verkliga användningen samt båtens storlek och bränsleutsläpp. Vi måste hitta en skattemodell (för både båtar och motorcyklar) som uppfattas som rättvis och tillfredsställande, sade Orpo till Yle Nyheter.

Under förra helgen aktualiserades debatten om båtskattens vara eller icke-vara igen, då alla tre regeringspartiernas gruppordförande gick ut en efter en och sågade motorcykelskatten.

Kan motorcyklar och båtar jämföras?

Motorcyklar och båtar är inte samma sak. Men när nu hela regeringen anser att motorcykelskatten är ekonomiskt olönsam, orättvis och svår att förverkliga, kan man fråga sig om inte också båtskatten borde slopas med samma argument?

Om staten inte kan få in tillräckligt med pengar från skatterna, måste man fråga sig om det alls är någon idé med dem― Antti Kaikkonen (C)

Åtminstone inom Centern verkar man ha dragit den här slutsatsen.

- Samma kritik kan riktas mot både motorcykelskatten och båtskatten. Båda skatterna har sina problem. Det största problemet är att om staten inte verkar kunna få in tillräckligt med pengar från de här skatterna, måste man fråga sig om det alls är någon idé med dem, säger Centerns gruppordförande Antti Kaikkonen.

Sannfinländarna ensamma kvar i båten?

Inom Sannfinländarna fortsätter man att envist hålla fast vid att man inte ska blanda båtar med motorcyklar.

- Motorcykelskatten och båtskatten är två helt olika frågor, och kan inte kritiseras på samma sätt, säger gruppordförande Sampo Terho (Sannf).

Varför kan man inte jämföra beskattningen av motorcyklar med beskattningen av båtar, när det i båda fallen handlar om en fast årlig fordonsskatt?

- Jag förstår inte din fråga, det är två helt olika saker. Vi är kritiska till motorcykelskatten, men när det gäller båtskatten har vi inte ändrat oss. Vi håller oss fortfarande till regeringsprogrammet, säger Terho.

Motorcykelskatten och båtskatten är två helt olika frågor― Sampo Terho (Sannf)

Våren närmar sig och politiska trycket ökar

Tiden börjar bli knapp för regeringen som måste bestämma sig för om den ska försöka driva igenom en impopulär skatt som inbringar förhållandevis lite pengar, i bästa fall 19 miljoner euro per år.

Isarna börjar snart smälta, och det blir vår och båtsäsongen kör igång. Innan dess kör kampanjerna inför kommunalvalet igång. För Centern och i synnerhet Samlingspartiet riskerar båtskatten att få ett högt politiskt pris. Som det ser ut nu blir därför Sannfinländarna ensamma kvar i båten.

Regeringen ska nu utvärdera resultaten från remissrundan. Om förslaget fortfarande anses tillräckligt bra ska det till riksdagen för behandling ännu under februari.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes