Hoppa till huvudinnehåll

Arbetet för förbindelsebåtarna fortsätter: "Vi kan inte ligga på sofflocket"

Förbindelsebåten Viken.
Förbindelsebåten Viken. Bild: Yle/Lassi Lähteenmäki förbindelsefartyget viken

Åboländska politiker är nöjda över Kommunikationsministeriets beslut att slopa planerna på att införa förbindelsebåtsavgifter. Kommunikationsminister Anne Berner meddelade i måndags att de planerade avgifterna inte blir av i det här skedet.

- Det var ett positivt beslut. Redan då förslaget gjordes så kunde vi säga att det inte finns förutsättningar för att bära upp avgifter i den storleken med den motiveringen att man skapar rum för kommersiell trafik. Sådana marknader finns inte, förutom mellan Kasnäs och Örö, men inte i resten av Åboland. Det säger Houtskärspolitikern Christer Friis (SFP).

Hur går det efter landskapsreformen?

Frågan kan ändå bli aktuell igen efter den stora landskapsreformen 2019. Efter det är det landskapen som bestämmer om förbindelsebåtstrafiken och pengarna för skärgårdstrafiken är inte öronmärkta. I nuläget budgeteras cirka 17,5 miljoner euro för förbindelsebåtstrafiken årligen.

Förbindelsbåten Fiskö i Houtskärs skärgård.
Förbindelsbåten Fiskö i Houtskärs skärgård. Bild: Yle/Linus Hoffman åboland,Skärgård

- Inte är jag direkt orolig, men pengarna är inte öronmärkta i landskapet. De pengar som finns där kommer man att kämpa om i alla delar av landskapet. På det sättet är det riskfyllt, hur man ska få pengarna att räcka. Men ingen av de politiker som jag känner på landskapsnivå stödde de här avgifterna, säger Nina Söderlund (Vf) från Nagu.

Hon hoppas att pengarna för förbindelsebåtstrafiken skulle öronmärkas. Annars kan kampen om pengarna bli hård mellan politiker i landskapet.

Privata landsvägsfärjornas framtid oroar

Söderlund lyfter också fram oron för de privata landsvägsfärjorna och hur de ska finansieras i framtiden. I utkastet till ny lag om enskilda vägar blir de privata landsvägsfärjornas ställning oklar. Söderlunds oro delas av Samlingspartiets Markku Orell från Pargas.

Menföre.
Menföre. Bild: Yle/Nora Engström is,skärgårdshavet

- En akut fråga just nu gäller de privata väglagens färjor. De kommer också att drabbas av nedskärningar från statligt håll. Det är också en sak som vi måste bevaka, säger Orell.

Nagupolitikern Carita Henriksson (SDP) tror att avgifter kan vara verklighet om några år.

- Jag tror att det kommer att bli någon slags avgift. Inte på det sättet som minister Anne Berner kom ut med, så höga avgifter alltså. Men någon form av avgifter tror jag att det blir, i ett senare skede.

"Gäller att inte ligga på sofflocket"

Trots beskedet om att avgifterna inte införs i det här skedet, så gäller det att vara på alerten i frågan också i fortsättningen, säger Houtskärspolitikern Christer Friis från SFP.

Förbindelsebåten Eivor.
Förbindelsebåten Eivor. Bild: Yle/Nora Engström utörutten

- Det gäller att följa med vad som händer och att vi som bor i skärgården har idéer på hur saker ska förbättras. Vi kan inte ligga på sofflocket och vänta att någonting ska hända, utan det gäller att vara aktiv på olika sätt och lobba.

Markku Orell (Saml) tror att det finns möjligheter att påverka, speciellt då många val är på kommande.

- Nu kommer vi att ha kommunalval, följande val kommer sedan i början av nästa år och efter det riksdagsvalet. Så jag tror att möjligheterna att bevaka våra intressen finns, säger Orell.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland