Hoppa till huvudinnehåll

Det här googlar Finland - testa om du kan para ihop rätt sökord med rätt månad

Alla som publicerar något på nätet vill att materialet hittas. De artiklar som ploppar upp högst bland sökresultaten får också mest läsare. Med hjälp av sökmotoroptimering kan du lyfta ditt material högre upp bland sökresultaten. Då ska man känna igen söktermer. När det kommer till sökmotorer och sökoptimering lönar det sig att komma ihåg att det är den tjockaste plånboken som får mest synlighet. Det ser man till exempel i den reklam som dyker upp vid sidan om sökresultaten.

Varför är Robin den mest googlade personen i Finland 2015? Man kan inget annat än gissa varför vissa populära sökord används på en viss dag. Och visst väcker vissa sökningar förundran också hos experter.

Varför googlar folk receptet på mockarutor just i oktober?

- Det har jag alltid undrat, visst finns det något underligt i det. Jag har inte kommit på någon annan förklaring än att ju mörkare det blir desto mer suktar vi efter kolhydrater, säger Sami Mattila som är Yles sökbarhetsexpert.

Mattila, som är specialiserad på sökmotoroptimering, har sammanställt de månatliga listorna över Googles söktermer som fungerar som grund för spelet Finland söker. Han har gjort sin egen analys över de populäraste sökorden. Det är alltså inte frågan om Googles egen sammanställning över de mest sökta termerna under en månad.

Publiken på Weekend Festival 2015.
Folk googlar ofta festivaler som t.ex. Weekend-festival. Publiken på Weekend Festival 2015. Bild: Yle / Tommy Nordlund weekend

Recept, festivaler och ett nytt ansikte

De kategorier som dominerar listorna över de mest sökta termerna är evenemang, säsongsmat och högtider. Däremot verkar folk inte göra sökningar kring politik förutom inför och under val.

- Politik blir intressant då en person är mitt i en skandal eller ny för publiken, säger Mattila.

Också när det gäller TV-skådisar och ishockeyspelare googlar folk de nya namnen i sketchprogrammet Putous eller nya NHL-spelare.

Optimera dig högre upp bland sökresultaten

Genom att undersöka olika söktermer kan du förbättra ditt webbmaterials sökbarhet. I dag använder man sig av sökmotoroptimering inom alla branscher, speciellt inom de som säljer tjänster eller produkter på webben eller vars marknadsföring av en eller annan orsak inte biter.

På mediehus funderar man på tekniska uppdateringar, placering av innehåll och sajternas länkning till andra webbplatser för att förbättra materialets sökbarhet på Google. Till det här arbetet behövs sökbarhetsexperter.

- Jag analyserar söktermer för olika redaktioner på Yle. Till exempel kan jag analysera för naturredaktionen vilka djur som intresserar under olika tider på året, säger Mattila.

Vet du vad som googlades mest 2015?

Testa om du vet vad man googlade mest år 2015.

Vilken person var den mest googlade i Finland år 2015?

Vad var det mest googlade livsmedlet i USA år 2015?

Vilket råd googlade finländare mest år 2015?

Din sökning är förutsägbar

I samband med VM i ishockey kollade Mattila på vilka söktermer som användes mest angående fjolårets tävlingar. På det här sättet kunde man vara säker på att Yles ishockeysidor hittas med de vanligaste sökorden.

- Vi försöker förutspå hur finländare beter sig under ett kommande evenemang, avslöjar Mattila.

Det lönar sig att tänka på sökoptimeringen redan i rubriksättningen. Nyckelordet borde finnas med i rubriken. Trots att sökbarheten är i fokus då man gör innehåll produceras innehållet inte direkt för Google. Sökordslistorna används för att utveckla idéer och planera tidpunkten för publiceringen.

Det här poängterar också Helsingin Sanomats expert på sökmotorer Ari Joutsi.

- På redaktionen tänker man inte på innehållet ur Googles perspektiv utan i stället funderar man på vad som intresserar läsarna, säger Joutsi.

Google logo
Google är den mest använda sökmotorn men inte den enda. Google logo Bild: EPA/BORIS ROESSLER sökresultat

Unikt och strukturerat innehåll

Tricks och trollkonster fungerar inte i sökmotoroptimering poängterar Joutsi. Googles mångfacetterade algoritm prioriterar de sökresultat som användarna själva söker och uppskattar. Det är bara Google själv som känner till logiken bakom algoritmen.

Enligt Ari Joutsi föredrar Googles algoritm innehåll som är unikt och strukturerat, något som riktiga länkar leder till. Till exempel brukar webbplatser som laddas snabbt toppa sökresultaten eftersom användarna gillar snabba sidor framom långsamma.

Det positiva med sökmotoroptimering är att företag försöker förstå konsumenterna.

Hälften ser ingen skillnad på reklam och sökresultat

Båda experterna är oroade över att konsumenterna vanligtvis inte ser skillnad på vilka sökresultat som är reklam.

- Till och med hälften av användarna skiljer inte på betald reklam och andra sökresultat på Google. Jag tycker att det är förvånansvärt många. En läsare hittar reklamen i Iltalehti men inte i Google, säger Yles expert Mattila.

En Google-sökning på "Miele Classic c1".En Google-sökning på "Miele Classic c1".
Ser du skillnad på reklam och sökresultat? Dra för att se facit. Bild: Skärmdump, Yle/Rose-Marie Dahlström

Ett företag styr världen

Det är skäl att komma ihåg att sökmotorer och sökoptimering ofta är kopplade till pengar och kommersiella intressen. De flesta webbplatser strävar till att sälja produkter, tjänster eller expertis.

Sökresultatet är ingen naturlag utan den ordningsföljd som Googles algoritm föredrar.

- Det är det här ena företaget (Google) som bestämmer ordningen. Det som ploppar upp först bland sökresultaten är alltså nödvändigtvis inte den största eller mest respekterade inom branschen, påminner Mattila.

Uppgift: testa olika sökmotorer

Pröva på att använda samma sökord i olika sökmotorer.

Google är den största men inte den enda sökmotoren som finns. Andra sökmotorer:

  • Microsoft Bing var tidigare MSN-portalens sökmotor. Fungerar också på svenska.
  • DuckDuckGo är en sökmotor som betonar integritetsskydd och samlar därför ingen data på sina användare.
  • Wolfram Alpha är en sökmotor som också kan ge svar på frågor. Sökmotorn ger svar på din fråga i form av siffror eller tabeller.

Hur skiljer sig sökresultaten i de olika sökmotorerna? Jämför också mängden reklam bland sökresultaten i de olika sökmotorerna.

Synlighet med stålar

Helsingin Sanomats Ari Joutsi tror trots det inte att Google har råd att favorisera en aktör framom en annan. Det borde inte vara möjligt att köpa ett sökresultat.

- Ifall Google inte skulle se till att sökresultaten är obundna och av bra kvalitet så skulle kunderna rösta med fötterna och försvinna. Jag tror knappast att Google någonsin låter det ske. Det skulle rasera hela företaget, konstaterar Joutsi.

Joutsi drar sig till minnes sökmotorn Altavista som var populär vid sekelskiftet. Genast då sökmotorns användbarhet försämrades försvann användarna på nolltid.

Så här fungerar sökmotormarknadsföring

  • En Google-annonsör köper olika nyckelord på auktion. I USA kan populära nyckelord bli dyra.
  • Ett bra nyckelord är så exakt som möjligt, i sin enklaste form kan det vara modellen och märket på en hushållsapparat.
  • En reklam görs på basis av nyckelorden. Reklamen dyker sedan upp vid sidan om sökresultaten.
  • Reklamen kan riktas exempelvis till en nätbutiks nya klienter eller användare som är på en 10 kilometers radie från en viss adress.
  • Varje gång någon klickar på en reklam betalar annonsören åt Google. I Finland är det 20-30 cent per klick.

Tiotusentals euro i månaden åt Google – också i Finland

Den som valt att annonsera på sökmotorer vill nå ut till de användare som söker på några specifika nyckelord.

- I Googles annonsprogram finns det flera alternativ för hur, var och när din reklam syns, säger Hannu Hokkanen som är konsult i e-business på Arvo Partner.

Tröskeln att göra reklam är låg även för småföretagare. Även om Google påstår att de små företagen är på samma nivå i sin marknadsföring som jättarna, är situationen i praktiken en helt annan menar Hokkanen.

- Med en stor budget kör du lätt över de små. Om du pumpar in tillräckligt med fyrk så gillar Google dig, säger Hokkanen.

En stor finsk näthandel använder 40 000 – 50 000 euro i månaden för att annonsera på sökmotorer uppskattar Google-annonseringsexperten Hokkanen.

- För att nämna ett exempel gör Verkkokauppa.com reklam för varje sökord från Sodastream till Samsung TV, säger Hokkanen.

På Google blir reklamen grumlig

Även om Hokkanen säger att en tjock plånbok är kung inom Google-annonsering tycker han inte att konsumenten ska behöva känna igen en reklam bland sökresultaten.

- Jag ser det inte som ett problem att en användare inte skiljer på sökresultat och reklam. Ifall sökresultaten är välgjorda borde de tjäna konsumenten bättre, menar Hokkanen.

Vanligtvis har man ansett det vara nödvändigt för konsumenten att själv kunna fundera på budskapets kommersiella intressen. Till exempel ska man alltid kunna se en tydlig skillnad på en journalistisk artikel och en reklam.

Uppgift: granska dina sökresultat

  • Gör en Google-sökning och räkna hur många reklamer som ploppar upp bland sökresultaten.
  • Testa med olika sökord, t.ex. namn på hushållsapparater, och pröva också olika böjningsformer.

Påverkar din sökning mängden reklam?

En Google-sökning på "Miele Classic c1".
En Google-sökning på "Miele Classic c1". Bild: Yle/Rose-Marie Dahlström sökmotorer,sökning,sökord
  • På tv i kväll: Målfyrverkeri i tungviktsmöte?

    Real Madrid gästar Dortmund i Champions League i fotboll.

    Utgångsläget inför kvällens tv-match är fascinerande. Regerande Champions League-mästaren Real Madrid har inlett säsongen knackigt. Hemmalaget Borussia Dortmund har gått från klarhet till klarhet i Bundesligan i höst. Sändningen på TV2 inleds klockan 21.15

  • Fortsatta elfel kan försena västmetron

    Västmetron testkörs igen på torsdag.

    Helsingfors stads trafikverk (HST) har fortfarande inte kunnat ta över västmetron. Både Västmetrobolaget och HST planerade förra veckan att HST kan ta över i början av den här veckan.

  • Man anhållen efter moskébrand i Sverige

    Polisen ser just nu inga politiska motiv för dådet.

    En person är anhållen för mordbrand efter moskébranden i Örebro. Polisområdeschef Bo Andersson säger att polisen just nu inte ser några politiska eller religiösa motiv till brottet.

Läs också

Vetamix

Nyligen publicerat - Vetamix