Hoppa till huvudinnehåll

Varför betala skatt för elbilar, när båtar och motorcyklar skonas?

Elbil laddas vid laddningsstation.
Elbil laddas vid laddningsstation. Bild: EPA/ Ian Langsdon elbilar,laddare,laddningsstation

När planerna på att införa en båtskatt och en motorcykelskatt nu har slopats, inställer sig frågan varför man ska betala skatt för miljövänligare elbilar. Beskattningen av elbilar ger nämligen staten endast fickpengar.

"Regeringen var enig i sitt nödvändiga beslut att avstå från båt- och motorcykelskatten. En fungerande och produktiv modell kunde inte hittas."

"Inkomsterna från motorcykelskatten och båtskatten blir mindre än vad målsättningen har varit, båda skatterna har dålig nyttograd."

Så här skrev finansminister Petteri Orpo (Saml.) och statsminister Juha Sipilä (C) på Twitter genast då det på onsdagen klarnade att de två omdebatterade skatterna inte blir av.

Regeringen konstaterar alltså att skatteintäkterna skulle förbli små och skattebasen smal.

Ville Niinistö håller presskonferens om de grönas regeringsmedverkan 15.9.2014
Ville Niinistö vill slopa också beskattningen av elbilar. Ville Niinistö håller presskonferens om de grönas regeringsmedverkan 15.9.2014 ville niinistö

"Slopa helt skatten på elbilar"

Varför beskattas då elbilarna, de är ännu färre än båtarna och motorcyklarna. Den här frågan ställer sig också De grönas ordförande Ville Niinistö, som i rättvisans och miljöns namn vill slopa beskattningen av elbilar.

- Jag tycker att beskattningen av båtar och elbilar bra kan jämföras, och att regeringen borde vara konsekvent. Därför anser jag att bilskatten bra kunde slopas helt, det skulle gå helt i linje med Finlands miljömål, säger Niinistö.

Till Finlands miljömål hör också att det inom 15 år ska rulla 250 000 elbilar på våra vägar. Regeringen är till och med redo att punga ut med 100 miljoner euro i så kallade subventionerade morotspengar för att få igång den tröga elbilshandeln.

Men beskattningen består. Sedan årsskiftet betalar man till och med mera fordonsskatt än förut för en elbil - en ökning från 69 euro till 106 euro.

Så här mycket beskattas en elbil:

  • Bilskatten för en elbil är bara 4,4 procent, i praktiken kring 1500€ för en ny elbil.
  • Fordonsskatten är 106,71€.
  • För elbilar betalar man dessutom en drivskatt på 1,5 cent/dag/100 kg. För en elbil som väger 2000 kg betyder det 109,50€/år .
  • Totalt betalar en elbilsägare 216,21€ i skatter per år.

Kan 500 000 vara lönsammare än 19 000 000 euro?

Att ha en elbil kostar totalt kring 216 euro om året. Det här är i samma storleksklass som den planerade båtskatten som sköts i sank för att den inte ansågs tillräckligt lönsam.

En snabb kalkyl visar att Finlands 2300 elbilar och hybridbilar skulle ge staten högst en halv miljon euro per år. Det här är en spottstyver jämfört med de 19 miljoner euro som de omkring 100 000 beskattningsbara båtarna årligen skulle ha inbringat staten, men som inte ansågs vara tillräckligt.

Varför straffa miljövänliga elbilar, men släppa motorbåtar?

Eftersom den planerade båtskatten och motorcykelskatten föll på att de inte skulle ha inbringat tillräckligt med pengar, kan man med fog fråga sig om inte elbilsskatten borde följa efter i båtskattens kölvatten.

Enligt De grönas Ville Niinistö skulle det här vara både logiskt och klokt.

- Beskattningen bör alltid vara konsekvent. Beskattningen måste också inbringa staten mera pengar än vad den kostar. Både när det gäller båtar, men också elbilar är det här ett problem som bromsar upp utvecklingen inom branschen, säger Niinistö.

Den röda elbilen laddas
Den röda elbilen laddas Bild: Yle/Lone Widestam elbilar,tesla model s,laddningsanordningar,laddning,elbil

"Slopa skatten för utsläppsfria tjänstebilar"

Beskattningen av elbilarna verkar alltså motiveras med ett väldigt optimistiskt antagande om att elbilarnas antal i Finland ska öka exponentiellt inom en snar framtid. Finland ligger ändå långt efter sina nordiska grannländer, där man helt har slopat elbilsskatten och genom olika stöd gjort elbilarna betydligt billigare.

Enligt Jarkko Ahlbom, som är elbilsstrateg vid biltillverkaren Nissan, är regeringens elbilsvision ren och skär utopi om man inte börjar följa den framgångsrika norska modellen.

- Om inget görs i Finland och inga ekonomiska incitament för elbilar införs, då är det här nog en fullkomligt orealistisk målsättning. Titta bara på Norge hur bra man har lyckats där med sina 100 000 elbilar.

Enligt Ahlbom skulle modellen med skattesubventioner för utsläppsfria tjänstebilar vara det lämpligaste för Finland, eftersom var tredje ny bil som säljs i Finland är en tjänstebil.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes