Hoppa till huvudinnehåll

Pia-Maria Lehtola: Caesar van Everdingen är min själsfrände

En målning av en dam klädd i spetsklänning och med en fjäder i handen.
En målning av Caesar van Everdingen med detaljer som kunde vara från en modebild, sidenband, pärlarmband, spetsar och en lättsam fjäder. En målning av en dam klädd i spetsklänning och med en fjäder i handen. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Alkmaar,Caesar van Everdingen

Bilden på damen i sommarvärmen med en bred, randig, flätad hatt i gypsy-stil pryder stadsbilden i Helsingfors. Bilden är ett läckert lockbete för utställningen av den holländske mästaren Caesar van Everdingens (1616-1678) konst.

En ung kvinna i en randig hatt.
Den unga kvinnan med den flätade hatten i gypsy-stil målad av Caesar van Everdingen väckte uppmärksamhet på sin tid. En ung kvinna i en randig hatt. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Alkmaar,Caesar van Everdingen

Naken hud och spetsar

På Sinebrychoffs konstmuseum hänger 28 av Caesar van Everdingens tavlor. Vissa av dem har restaurerats i ett års tid av två personer. De skiner och drar till sig en modenörd som mig. Porträttens bakgrund är skiftande, sidenväggar i greige ton, draperade gardiner, landskap.

Det som skiljer van Everdingen från den samtida Rembrandt är det platta formatet, han målade flera skuggor i olika toner för att få ett djup medan Rembrandt målade skulpturala former. Med de fina ytorna, tygen och flärden appellerade han till eliten som köpte hans kontsverk.

En barbröstad kvinna håller ett gulklot i sin hand.
Caesar van Everdingen älskade att måla bröst. En barbröstad kvinna håller ett gulklot i sin hand. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Alkmaar,Caesar van Everdingen

Den nakna huden tilltalade konstnären som hade ett häftigt temperament. Det vackraste som fanns enligt honom var naken människohud. Speciellt kurvig naken hud i form av ett bröst tilltalade honom. När utställningen hade premiär i höstas i Holland väckte de nakna brösten uppmärksamhet.

Människor i 1600-tals kläder möts i en festsal.
Den persikofärgade kappan i sidentyg är dekorerad med skimrande glaspärlor i Caesar van Everdingens målning. Människor i 1600-tals kläder möts i en festsal. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Alkmaar,Caesar van Everdingen

Mode och frisyrer

Jag går omkring på Sinebrychoffs konstmuseum och fångar detaljer. Tänk att han var så förtjust i yta. Ett persikofärgat tyg dekorerat med strassliknande glaspärlor skimrar som ett modefotografi från dagens Vogue. Ett caméörhänge i en målning får mig att nästan sugas in i konstverket.

Caesar van Everdingen förde in det luxuösa i konstvärlden. Han tycks vara enastående i sin uppgift. Jag har aldrig förut sett konst från 1600-talet som så njutbart och lätt dyrkar ytan. Utställningen är en guldgruva för oss modeälskare.

En kvinna med spetsduk runt huvudet och caméörhängen i öronen.
Damen med de vackra caméörhängena, målad av Caesar van Everdingen. En kvinna med spetsduk runt huvudet och caméörhängen i öronen. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Alkmaar,Caesar van Everdingen

Caesar van Everdingens färgvärld är harmonisk och klar. Han kombinerade stilsäkert och känsligt blåa toner med aprikos- och persikofärgade nyanser. Hans specialitet var att måla händer. Ringarna är också målade med en otrolig precision.

En man i svart skjorta och spetskrage i en målning från 1600-talet.
En man målad av Caesar van Everdingen. Det flerradiga pärlsmycket är ett sällsynt blickfång. En man i svart skjorta och spetskrage i en målning från 1600-talet. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Alkmaar,Caesar van Everdingen

Det som ändå får mig att tappa andan är spetsarna. En man iklädd svart spetskrås och vit skjorta blir otroligt sensuell. Det är Willem Baert som tillhörde eliten i Alkmaar. Brevid honom finns han hustru porträtterad i vit spets. Hon heter Elisabeth och har håret uppsatt i en frisyr som var modern på den tiden. Hon har lockar och band på vardera sidan om ansiktet, frisyren kallades en Coiffure à la Sévigné.

En kvinna i svart klänning med vita spetsar.
Elisabeth bär en frisyr som kallades Coiffure à la Sévigné. Hon är målad av Caesar van Everdingen. En kvinna i svart klänning med vita spetsar. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Alkmaar,Caesar van Everdingen

Jag promenerar sakta vidare i utställningssalarna. Jag vill inte att min upplevelse av 1600-talets frasande tyger skall ta slut...Jag stöter på ett stort porträtt där van Everdingen in i minsta detalj målat sandaler i olika stil.

En detalj från en 1600-tals målning av sandaler.
Detaljstudie av sandaler i olika stil. En detalj från en 1600-tals målning av sandaler. Bild: Yle/Pia-Maria Lehtola Caesar van Everdingen,sandaler,Sandaler

Jag träffade kuratorn Christi Klinkert från Alkmaar. Hon är förtjust i sitt forskningsobjekt Caesar van Everdingen, som hon nämner familjärt med enbart hans förnamn. Christi Klinkert kallar honom för en reklamman för kärlek. Se intervjun i TV- nytt:

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje

  • Thulfiqar Alanbari kom till Finland hösten 2016. Från Irak flydde han 2015.

    Yttrandefriheten i Finland leder ingenvart

    Dödshotad på grund av den artikel han skrev.

    En artikel om IS som Thulfiqar Alanbari skriver i Irak förändrar hans och hans familjs liv så att de måste lämna allt bakom sig. Nu sitter modern och en del syskon fast i Österrike, själv bor han i Finland sedan hösten 2016 och funderar bland annat på yttrandefriheten i olika länder.

  • Logo för läskampanjen Bärtils bokklubb

    Dela med dig av ditt boktips

    Freja presenterar sin favoritbok. Vilken barnbok gillar du?

    Freja presenterar sin favoritbok. Dela med dig av ditt boktips i formuläret. #bärtilsbokklubb