Hoppa till huvudinnehåll

Såhär vallar och servar du längdskidorna

Skidspår vid Nunneberget i Åbo.
Skidspår vid Nunneberget i Åbo. Skidspår vid Nunneberget i Åbo. Bild: Yle/Linus Hoffman nunnavuori

Det lackar ju mot sportlov nu, och vad är väl då bättre än att se till att de gamla längdskidorna får en grundlig service. Mina egna har jag tyvärr slarvat en del med, och de kräver ett rejält nappatag, en riktig grundgenomgång.

Jag vänder mig till Tomas Brännkärr, som kan dethär. Han åker själv mycket och han har också servat sina barns skidor. Speciellt gäller det utförsåkning, där dottern Nathalie för några år sedan åkte i ungdomslandslaget, men han behärskar också längdskidor på sina fem fingrar.

All smuts bort

1. Börja med att ta bort all smuts och grundpreparera skidan, säger Tomas.

2. Ta bort den gamla fästvallan. (Där det har fastnat en del klister, gamla barr och små kvistar).

- Smutsen är nämligen glidets värsta fiende, säger Tomas, som tar fram en värmeblåsare och sveper över fästområdet.

3. När den gamla fästvallan är varm och rinnig, svep av den med en bit hushållspapper. Var försiktig så du inte överhettar belaget.

En grundgrej är att det så kallade spannet är av rätt styvhet för din vikt. Är det inte fallet, kan du valla hur fint som helst och det blir ändå inte till någonting, betonar Tomas.

skidvallning
skidvallning Bild: YLE skidvallning

Reparera glidytorna

4. Preparera glidytorna med paraffin, både fram och bak.

Vid ca minus 10 och under använder man klassiskt blått. Är det runt nollan så tag rött eller gult paraffin. För riktigt kallt väder används grönt, hårt paraffin.

5. Värm vallajärnet till rätt temperatur.

6. Använd en grundvalla på hela det rena belaget utom fästområdet. När man värmer in paraffinet så suger det in sig i belaget.

Många använder strykjärn, men ett riktigt vallajärn är mycket precisare temperaturmässigt, rekommenderar Tomas.

Sickla och slipa

7. När paraffinet svalnat och stelnat, sickla bort nästan 90% av paraffinet. Då får du bort all smuts som grott in i belaget.

8. Sickla med ett fast grepp och jämna rörelser.

9. Slipa bort det paraffin som inte gått in i belaget.

Slipen påminner om en borrmaskin med slip och kan vara litet överkurs i ett vanligt hushåll. Tomas slipar skidorna för att kunna se strukturen i skidan.

- Det är då som skidan verkligen börjar glida, säger Tomas. Det finns inte något bättre än när du är ute med en jämnårig kompis i spåret och du bara glider förbi honom i nedförsbackarna. Då kan du skryta i pausen på laavun, att du minsann gjort grundjobbet! Du behöver ju inte berätta att du fått hjälp, om du inte vill.

Ett annat tips är att vara speciellt noga med frugans skidor. Har hon en trevlig upplevelse i spåret, så har du igen det senare!

Ett skidspår
Ett skidspår Bild: Yle/Bertil Blom spår i snön

Borsta borsta

10. Borsta bort det sista överflödiga med en nylonborste. Färgerna på skidan framträder på ett helt nytt sätt ochg skidan börjar skina igen.

- Man kan borsta i timtal om man vill, säger Tomas, men eftersom det handlar om motionsåkning räcker det med någon minut.

Tomas Brännkärr servar och vallar skidor
Tomas Brännkärr servar och vallar skidor Bild: Yle/Peter Fahllund tomas brännkärr servar skidor

Nu är grundjobbet gjort.

11. Välj fästvalla enligt den aktuella temperaturen. Stryk på ett lager och gnid bort klimpar med en korkbit, sedan är du klar för spåret.

- Det som det lönar sig att investera i är en enkel skidställning. Det gör dethär jobbet så mycket enklare när skidan går att sätta fast i ett skruvstäd, avslutar Tomas Brännkärr.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle