Hoppa till huvudinnehåll

Stålplåtar försenar arbetet på Pojoviksbron

Pojoviksbron i Raseborg repareras och där finns betinggrisar som skyddar fotgängare från bilarna.
Västra farleden för de stora båtarna öpnas först i mitten av mars eftersom arbetena drar ut på tiden. Pojoviksbron i Raseborg repareras och där finns betinggrisar som skyddar fotgängare från bilarna. Bild: Yle/Malin Valtonen pojoviksbron reparationer 2017

Den västra farleden under Pojoviksbron i Raseborg öppnas inte så snabbt som det var tänkt. Farleden är stängd till den 13 mars, en vecka längre än beräknat.

Inspektör Tinka Arrhenius på Ramboll berättar att man hittat tunga och tjocka stålplåtar i maskinrummets tak. De fanns inte med i de ursprungliga planerna och därför håller inte tidtabellen.

Arrhenius berättar att det behövs en extra vecka för att putsa och ta isär plåtarna som också ska repareras. Bakom plåtarna finns stålbalkar till klaffbron som ska repareras och målas. Därefter svetsas plåtarna fast i taket igen.

Pojoviksbron i Raseborg repareras och där finns betinggrisar som skyddar fotgängare från bilarna.
Bilister, fotgängare och cyklister kan använda Pojoviksbron trots att man inte blir så snabbt färdig med reparationerna som det var tänkt. Pojoviksbron i Raseborg repareras och där finns betinggrisar som skyddar fotgängare från bilarna. Bild: Yle/Malin Valtonen pojoviksbron reparationer 2017

Den västra farleden är till för båtar som är så stora att Pojoviksbron måste öppnas för att de ska kunna ta sig vidare. Farleden stängdes den första december i fjol på grund av broreparationerna.

Reparationerna inleddes i augusti 2016.

Bilister och fotgängare kan använda bron trots att reperationerna dra ut på tiden.

NTM-centralen räknar med att bron kan öppna igen i juli.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland