Hoppa till huvudinnehåll

Tyck till om sophanteringen i Östnyland

Skräppåse lägs i avfallskärl
Skräppåse lägs i avfallskärl Bild: Yle/Mikael Kokkola sopkärl,avfall,avfallssortering

Nu går det för östnylänningarna att när som helst ge skriftlig respons på hur avfallshanteringen sköts i regionen. En webbenkät är öppen dygnet runt.

Sabina Lindström kikar ner i den stora blandavfallsbehållaren, moloken, vid ekopunkten. Allt ser bra ut.

- Så, fint! Alla sopor är fint satta i påsar och de flesta är dessutom hopknutna, säger Sabina Lindström.

Kvinna ute i vårsolen.
Sabina Lindström, miljöutbildare på Östra Nylands Avfallsservice Ab. Kvinna ute i vårsolen. Bild: Yle/Mikael Kokkola avfallssortering,sabina lindström

Hon är miljöutbildare på Östra Nylands Avfallsservice Ab. Att kontinuerligt få kundrespons är viktigt för företaget.

- Vi vill ju hela tiden förbättra vår service och vara i dialog med våra kunder. Vi har under åren fått in en hel del goda förslag.

Större hål och kameraövervakning

Responsen har bland annat lett till att öppningarna i avfallsbehållarna har gjorts större för metall- och glasavfall.

- Tack vare tips om stökiga sop- och ekopunkter, så vet vi var det behövs kameraövervakning, säger Lindström.

Tirmo sopstation i juli 2013
Inte så här, som på bilden från Tirmo. Tirmo sopstation i juli 2013 Bild: YLE/Stefan Paavola tirmo sopstation

Tidigare skickade bolaget ut 5 000 kundenkäter varje år. Nu samlar Östra Nylands Avfallsservice fortlöpande in responsen på sin webbplats.

Tillsvidare har omkring 200 kunder gått in på den digitala enkäten.

Avfallskärl ute på en gård.
Hellre så här. Avfallskärl ute på en gård. Bild: Yle/Mikael Kokkola Soptunna,avfallssortering,avfallskärl

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland