Hoppa till huvudinnehåll

Kommunikationskonsult: Falska nyheter utmanar politiken

"Sanningen spelar en roll" står det på skylten som flickan bär på i kvinnomarschen i Washington i USA.
"Sanningen spelar en roll" står det på skylten som flickan bär på i kvinnomarschen i Washington i USA. Bild: EPA/Tracie Van Auken Women's March on Washington,Washington (DC),Donald Trump,Kvinnorörelsen,Code Pink

Nyhetsförmedlingen från USA har förändrats. President Donald Trump har gett helt nya begrepp. Det talas om falska nyheter från förvridande, dålig och lögnaktig press, med allt fler politiker som envist håller fast vid fakta som är felaktiga.

Trump är den första som fullt ut utnyttjar det nya medieklimatet där människor bygger upp sina egna bubblor.

- Han utnyttjar att det sker en polarisering, säger Per Schlingmann, svensk kommunikationskonsult och författare.

Hur ser du på de nya versionerna av "sant och falskt" i politiken och medierna?

- Det stora är att vi får en så stor polarisering inom väljarkåren, att fakta inte längre finns. Det finns bara känslor, vad man känner och egen verklighetsuppfattning. Trump talar bara till halva befolkningen, vilket är ovanligt för presidenter, säger Schlingmann, tidigare moderat partisekreterare och statssekreterare.

Allt beror på verklighetsuppfattningen

Trump talar till den del av väljarkåren som delar hans verklighetsuppfattning, och säger att "ni har rätt". På så sätt skapar han en kontrast till eliten, förklarar Schlingmann.

Trump förstärker människors egen verklighetsuppfattning i stället för att peka på fakta, och säger att många traditionella medier går elitens ärenden.

Han låter förstå att det inte finns något kunskapsmonopol.

Människor delas enligt Schlingmann in i ekonomiska vinnare eller förlorare utgående från hur de klarar av att ta till sig ny teknologi. Det är detta som framöver kommer att prägla den västerländska politiken.

Senast i torsdags kväll höll Trump en stor presskonferens där han talade om "dålig journalistik", förvrängningar, falsk rapportering, har han rätt tycker du?

- Mediestrukturen förändras och mer plats för direktkommunikation mellan politiker och väljare uppstår. Sanning och fakta beror på vem man frågar.

- Det finns inget absolut sant eller falskt inom politiken, allt handlar om vilken verklighetsuppfattning man har om samhället. Hur känner man sig som människa, vad har man för framtidstro och sådana saker. Går det bra eller dåligt för ekonomin och så vidare, förklarar Schlingmann.

Pär Schlingmann poserar framför grön vägg
Per Schlingmann Pär Schlingmann poserar framför grön vägg Bild: Yle/Bengt Östling Per Schlingmann,politiker,kommunikation,politisk kommunikation,Donald Trump,politisk journalistik

Enligt Schlingmann finns samma tendens med polarisering i samhället som i USA också i andra länder, bland annat Finland och Sverige.

Jag får intrycket att du beundrar Trump en aning?

- Nej, det gör jag nog inte. Det är kanske den typ av politiker som Trump, som vi behöver allra minst av. Problemet med Trump är att han är tvärsäker. Om det är något som det politiska ledarskapet inte kan vara i dag så är det tvärsäker, säger Schlingmann.

"De som väljs brukar försöka skapa enighet - men inte Trump"

Rent kommunikativt är det, enligt Schlingmann, en enorm bedrift att en person som Trump kan bli president i USA.

- Han är väldigt ovanlig. De flesta politiker försöker skapa enade samhällen. Han verkar vilja splittra och sedan kunna nå ut till sin egen grupp. Det vanliga är ju om man är president- eller premiärministerkandidat att man talar till sin grupp så länge man är kandidat, men sedan efteråt skapar enighet. Men Trump fortsätter efter att han blivit vald till president att agera som om han fortfarande var kandidat.

Gör han det här själv eller har han en stor stab kring sig?

- Han har en stor stab av kommunikationsrådgivare men han är också väldigt intuitiv som person.

Trump kommunicerar enligt Schlingmann direkt med människor bland annat via Twitter och tar sig in i deras värld. Han utnyttjade under valkampanjen också det faktum att han fick så stor redaktionell uppmärksamhet. Traditionella medier retade upp sig på honom så att de skrev om honom oavbrutet.

Donald Trump intervjuas efter en tv-debatt i augusti 2015.
USA:s president Donald Trump. Donald Trump intervjuas efter en tv-debatt i augusti 2015. Bild: EPA/DAVID MAXWELL presidentvalet i usa 2016

- Vad han egentligen gör är att han rundar det monopol med vilket traditionella medier tidigare kunnat filtrera vad som släpps ut. Han blir sin egen mediekanal.

Vi konsumerar nyheter via filterbubblor som bekräftar vår egen världsbild, enligt Schlingmann. Det är in i de bubblorna som Trump har tagit sig, även om den 40 procent av väljarkåren han har bakom sig inte i egentlig mening hör till "Twitterfolket".

Anhängarna måste känna att Trump levererar

Vad tror du, hur länge går det här, hur länge håller Trump?

- Jag tror att det är helt avgörande om han vågar och lyckas delegera. Allting tyder ju på att han kommer att göra det. Han är en klassisk företagsledare. Företagsledare fungerar alltid så att de delegerar ansvar väldigt mycket.

Schlingmann säger att han för några veckor sedan trodde att Trump skulle sitta väldigt länge, men att han nu blivit osäker.

- Det som han verkar göra nu är att han möter hela komplexiteten i att vara president. Fattar beslut i en väldigt komplex beslutsstruktur med kongressen och så vidare. Han kan sitta kvar länge, men han kommer att ha en stor svacka i opinionen.

Schlingmann säger att de väljare som Trump behöver för att vinna även i nästa val måste känna att han levererat, bland annat då det gäller jobben. Det som kommer att bli avgörande är hur man upplever det, om Trump har varit konsekvent.