Hoppa till huvudinnehåll

Aftonbladet: Här är faktafelen i Fox News inslag om flyktingrelaterat våld i Sverige

Två män samtalar via videokontakt i en tv-intervju och intill syns något som brinner.
Programledaren Tucker Carlson intervjuar filmaren Ami Horowits i Fox Nes inslag om Sverige. Två män samtalar via videokontakt i en tv-intervju och intill syns något som brinner. Bild: Skärmdump av Fox News video. Fox News Channel,Sverige,asylsökande

Donald Trump förklarade sin kommentar om Sverige med ett inslag han hade sett på den konservativa tv-kanalen Fox News i fredags. Aftonbladet listar fel och överdrifter i inslaget.

I programmet ”Tucker Carlson Tonight” ingick ett cirka fem minuter långt inslag där programledaren Tucker Carlson intervjuar filmaren Ami Horowitz, som hade besökt Sverige och gjort ett reportage om våld som uppkommit som följd av Sveriges flyktingmottagande.

Inslaget i Fox News är ändå fullt av överdrifter och felaktiga påståenden. I slutet av intervjun säger Horowitz att Sverige nyligen har fått uppleva sin första terrorattack, men det framgår inte vad det är frågan om för terrorattack.

Enligt Aftonbladet syftar Horowitz troligen på självmordsdådet i Stockholm 2010, vilket är mer än sex år sedan.

Här är påståenden i inslaget som Aftonbladet listar som felaktiga:

Fel 1: ”Vapenvåld och våldtäkter har ökat efter att Sveriges gränser öppnades”.
Aftonbladet lyfter fram statistik från Brottsförebyggande rådet som visar att drygt 13 procent av befolkningen utsattes för ”brott mot enskild person” under 2015. Enligt Aftonbladet är det en ökning jämfört med året innan, men på samma nivå som 2005. Enligt statistiken anmäldes två procent mer misshandelsfall år 2015 än år 2014, men tolv procent färre våldtäkter. Aftonbladet lyfter också upp en rapport som visar artt det dödliga våldet minskar över tid

Fel 2: ”Flyktingar ligger bakom den ökade brottsligheten, men myndigheterna mörkar det”.
Aftonbladet konstaterar att det inte finns statistik som stöder påståendet, och att Brottsförebyggande rådet inte gör regelbundna kartläggningar över etniciteten hos människor som döms för brott.


Fel 3: ”160 000 asylsökande kom till Sverige 2016”
. I fjol sökte 30 000 människor asyl, men 2015 ansökte nästan 163 000 människor om asyl i Sverige.

Fel 4: ”Bara 500 av de asylsökande som kom 2016 har jobb”. Aftonbladet hänvisar till Migrationsverkets uppgifter i SVT som visar att bara 494 av flyktingarna som kom till Sverige 2015 fick arbete. Enligt Migrationsverket beror det på att det höga trycket av asylsökande det året gjorde att man inte prioriterade sysselsättning.

Fel 5: ”De asylsökande får ett av de mest generösa bidragsprogrammen när det gäller ekonomiskt stöd och hjälp med bostad och utbildning”.
Enligt Aftonbladet kan asylsökande som inte har jobb eller andra tillgångar få ekonomiskt stöd som maximalt är 2 201 kronor per månad, vilket motsvarar omkring 230 euro. Migrationsverket i Sverige erbjuder boende för asylsökande, och barn har rätt att gå i skolan.

Fel 6: ”Det fins no go-zoner i utsatta förorter som polisen inte går in i för att det är för farligt”.
Enligt Aftonbladet släppte polisen en rapport i februari 2016 där de mest utsatta bostadsområdena listades. Begreppet no go-zoner används inte i rapporten, och det stämmer inte att polisen inte vågar sig in i områdena.

Läs mera:

Fler myter om svensk invandring i USA - svenskarna överväger faktakampanj

Sverige och framför allt det våldsdrabbade Malmö har redan tidigare pekats ut som skräckexempel i USA. Samtidigt försöker svenska medier och regeringen rätta till missvisande uppfattningar om Sverige.

Läs också: Trumps utspel: Jag tittade på Fox News