Hoppa till huvudinnehåll

"Händer en olycka så är mopedbilen skrot på en gång"

Mopedbil med varningstriangel.
Bildens mopedbil är inte relaterad till olyckan som nämns i artikeln. Mopedbil med varningstriangel. mopedbil

Medan självmordsstatistiken överlag tyder på att mängden folk som tar livet av sig minskar, så finns det en specifik kategori där utvecklingen går åt fel håll. De som använder bilen som självmordsredskap.

Ungefär tio procent av alla trafikolyckor med dödlig utgång är självmord, enligt statistik från Institutet för olycksinformation, OTI. Varje år begår i genomsnitt 25 människor självmord genom att avsiktligt krocka sin bil.

I lördags inträffade ett särskilt dramatiskt fall där en 35-årig man enligt polisen försökte ta livet av sig genom att frontalkrocka med en bil som kom emot honom på väg 12 i Sastamala i Birkaland.

Men nu råkade det sig så att fordonet som kom emot inte var en bil utan en mopedbil, och i den satt en flicka och en pojke, båda 17-åriga. De två ungdomarna miste livet, medan mannen i skåpbilen bara fick lindriga skador. Han misstänks nu för två dråp, grovt rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten.

Mycket dålig krocksäkerhet

Det är ett tråkigt faktum att just mopedbilar har en krocksäkerhet som är rent ut sagt usel jämfört med vanliga, moderna personbilar.

För att överhuvudtaget få säljas och användas på allmänna vägar måste en personbil vara godkänd i diverse olika kollisionstester, medan samma krav inte ställs på mopedbilarna – de behöver inte krocktestas. Säkerhetsutrustning som krockkuddar är inte heller obligatorisk.

Euro NCAP testade 2016 fyra av de populäraste mopedbilarna och resultaten var inte uppmuntrande. En av bilarna fick två stjärnor, resten fick en stjärna. I samtliga fall bedömdes krocksäkerheten som mycket dålig. I två fall gav till och med säkerhetsbältet efter.

Budskapet från Euro NCAP är alltså: tillverkare, skärp er!

"Händer en olycka så kommer allt in i famnen"

Bilskolläraren Åke Eriksson från Grani Trafikskola i Grankulla säger att man inte kan vänta sig för mycket med tanke på hur en stor del av mopedbilarna är konstruerade.

- Den får väga max 350 kilo. Då kan där ju inte finnas någon plåt eller järn. Karossen är aluminium med plast på. Till en stor del är det limmat fast, det är inte ens skruvat. Så händer det en olycka så kommer allt i famnen, det är skrot på en gång. Motorn kommer in, och så vidare. I olyckssituationer är de nog livsfarliga.

Mopedbilar har en topphastighet på 45 kilometer i timmen, men man får trots det köra med dem på landsvägar där hastighetsbegränsningen är 80 eller rentav 100 kilometer i timmen. Motorvägarna och motortrafiklederna är de enda undantagen, där är mopedbilarna bannlysta.

Men Eriksson menar att det är självklart vilken som drar det längre strået i en frontalkollision mellan en mopedbil och en personbil.

- Man måste tänka på skillnaden i massa. Mopedbilen väger 350 kilo medan personbilen väger 1500 kilo. Träffar de varandra så vet man hur det ser ut.

Inte bara dåligt

Åke Eriksson har personliga erfarenheter av mopedbilar i och med att hans egna barn har haft en sådan. På det hela taget är han nöjd med erfarenheten, det var aldrig några problem. Men barnen hade strikta regler hemifrån beträffande var de fick köra och vilka vägar de skulle undvika.

- Jo, om de till exempel körde till köpcentret Iso Omena så skulle det ske längs småvägarna. Inte ut på ringvägarna.

- Men det måste jag erkänna att en av mina killar, han körde nog ända till Hangö. Han körde på femtioettan ända till Hangö, när det var Hangöregattan och han måste dit. Men allt gick bra.

Det finns alltså mycket att förbättra när det kommer till mopedbilarnas säkerhet, men har de lätta fyrhjulingarna någon positiv effekt på trafikkulturen, eller skulle det vara smartare om ungdomarna skippar mopedbilarna och väntar tills de får köra riktiga bilar? Eriksson menar att mopedbilarna har sina sidor.

- Det som vi har upplevt här är att de som har haft mopedbil och sedan ska ta körkort, nog syns det ju att de har kört fyrhjuling. Det syns på deras sätt att följa med trafiken som skiljer sig från dem som bara har kört moped. De har varit tvungna att tänka på saker som utrymme och storleken på sitt fordon och sådant.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes