Hoppa till huvudinnehåll

"Alla kan inte födas som Åbobor. Men som tur är kan du flytta hit"

Aura å med snö utan is
Åbo vill locka fler invånare. Aura å med snö utan is Bild: Yle/Nina Bergman Aura å,Åbo,vinter

Åbo försöker locka nya inflyttare till staden med en omfattande webbkampanj som presenterar stadens tjänster och som är avsedd att användas av regionens företag. Till exempel behöver varvsbolaget Meyer och läkemedelsbolaget Bayer tusentals nya anställda för en växande industri.

Kampanjen "Flytta till Åbo!" innehåller en elektronisk broschyr på finska, svenska och engelska. Det har också gjorts videor för sociala medier, men videorna finns bara på finska.

- Stadens tjänster marknadsförs kort och koncist samt på ett roligt och modigt sätt. Vi vill väcka uppmärksamhet och berätta att Åbo har en bra livskvalitet, säger Åbo stads kommunikationsdirektör Saara Malila i ett pressmeddelande.

Tillväxtutsikterna för den tillverkande teknologiindustrin sträcker sig till den första hälften av 2020-talet i Åboregionen. Bland anat förutspås att marin- och bilindustrin med sina nätverk lyft sin produktionskapacitet till en helt ny nivå.

- Jobbsökande söker i första hand ett intressant arbete, men allt annat påverkar också i mycket hög grad beslutet: dagvård, skolor, fritidsaktiviteter för att inte tala om hur man bor i en ny stad och hur arbetsresorna fungerar. I kampanjen har vi lyft fram Åbos styrkor som en smidig, lagom stor och dynamisk stad, fortsätter Malila.

Här finns en länk till Åbos stads webbplats med videorna som ska locka nya inflyttare till Åbo: