Hoppa till huvudinnehåll

Riksdagen debatterade Finaviahärvan: På vems ansvar var miljonerna?

Helsingfors-Vanda flygplats drivs av Finavia.
Helsingfors-Vanda flygplats drivs av Finavia. Bild: All Over Press Helsingfors-Vanda flygplats,Finavia

Riksdagen har diskuterat revisionsutskottets betänkande om riskhanteringen i statsbolag. Minister Anne Berners (C) agerande i fråga statsbolaget Finavias förlustbringande derivataffärer får både ros och ris av riksdagen.

Den springande punkten gäller kommunikationsminister Berners agerande hösten 2015, då skadorna av derivataffärerna i Finavia började uppenbaras. Frågan är varför Berner inte gick vidare med skadeståndstalan mot Finavias förra styrelse och bokföringsbolaget Deloitte.

- Vi är alla av den åsikten att derivataffärerna var opassande. Men när minister Berner tog över ärendet så ändrade linjen. Då började man bromsa upp de processer man satt igång. Varför ville ni inte agera? undrade Paavo Arhinmäki (VF).

När oklarheterna kring derivataffärerna började uppdagas stödde Kommunikationsministeriet tanken på att väcka en skadeståndstalan mot Finavias förra styrelse. Sedermera ändrade ministeriet ändå sin inställning.

- Det är viktigt att fundera på det politiska ansvaret för det som skett efter 2015. Varför har man inte gått vidare med skadeståndskraven och vilken har minister Berners roll varit? frågade Ville Niinistö (Gröna).

Berner: Situationen i Finavia var exceptionell

Kommunikationsministern vidhåller att hon inte ingripit i Finavias angelägenheter på ett otillbörligt sätt. Den oenighet som rådde inom Finavias styrelse förutsatte åtgärder, anser Berner.

- Ägarens agerande har varit exceptionellt, men så har också målet varit. En ansvarsfull ägare måste kräva att saken utreds. Men det här betyder inte att man ingripit i bolagets angelägenheter.

Berner fick flankstöd av riksdagsledamoten Antti Kaikkonen (C). Han anser att revisionsutskottets utredning får sätta punkt för diskussionen om Anne Berners roll i härvan.

- Felen har begåtts 2009-2010. Vår minister har försökt utreda saken enligt bästa förmåga. Vi kan så småningom sätta punkt för diskussionen och gå vidare lite klokare.

Sipilä: Riskhanteringen måste granskas

I sitt utlåtande kräver revisionsutskottet att regeringen utfärdar allmänna anvisningar om riskhanteringen i statsägda bolag. Utskottet förutsätter också att riksdagen preciserar principerna för statens ägarstyrning.

Statsminister Juha Sipilä (C) bekräftade att regeringen kommer att följa revisionsutskottets rekommendationer.

- Jag har bett ägaravdelningen att gå igenom riskkontrollen inom samtliga bolag, och att frågorna behandlas. Jag har också bett avdelningen för ägarstyrningen att vid behov ge nya direktiv utgående från revisionsutskottets rapport. Detta kommer att verkställas senast hösten 2017.

Sipilä tog entydigt avstånd från den förlustbringande derivathandel som Finavia ägnade sig åt åren 2009-2011. Samtidigt frågade han sig om bolagets förfarande väckt lika mycket uppståndelse om affärerna hade varit vinstbringande.

- I efterhand är det lätt att utvärdera. Men hade frågan legat på bordet om derivathandeln bringat vinst? sade Sipilä.

SDP föreslår misstroende för Berner

Inom oppositionspartiet SDP var man inte nöjda med Anne Berners redogörelse i frågan. Partiet föreslår med stöd av Vänsterförbundet misstroende mot kommunikationsministern.

- Statsbolagens uppgift är inte att spekulera på marknaden, utan att sköta de uppgifter de är avsedda att sköta, sammanfattade revisionsutskottets ordförande Eero Heinäluoma (SDP).

Läs mera:

Revisionsutskottet synade Finavia: Tiotals miljoner fick flyga till väders

Trasslet inom Finavia ramlade i famnen på kommunikationsminister Anne Berner (C), och i ett skede såg det ut som att det kunde bli hennes öde som minister. Revisionsutskottet <a href="https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/17/revisionsutskottet-finavia-led... äntligen gett sin syn på fallet </a>med de förlorade miljonerna.

Läs också