Hoppa till huvudinnehåll

De vill rädda motorcrossbanan i Vörå

De vill bevara motorsportbanan i Vörå.
De vill bevara motorsportbanan i Vörå. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén Vörå,motorsport,motorcrossbana

Motorcrossbanan i Vörå har blivit ett hett diskussionsämne. Nu ställer sig motorcrossförarna på barrikaderna och gör allt för att rädda banan i Keskis.

Byggnads- och miljönämnden i Vörå diskuterade förra veckan en olovlig motorcrossbana. Miljöinspektör Marika Henriksson sa då till Yle att kommunen fått klagomål från markägare och grannar och därför beslöt att ta tag i ärendet.

Det här förvånar och upprör dem som använder banan.

- Vi blev förvånade och förskräckta, vi är rädda att förlora motorcrossbanan, alternativet är att träna i Jakobstad, Vasa eller Seinäjoki, säger Robin Holmström som är en av eldsjälarna bakom att bevara banan.

Robin Holmström är en av eldsjälarna bakom motrcrossbanan.
Robin Holmström. Robin Holmström är en av eldsjälarna bakom motrcrossbanan. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén robin holmström

Muntligt lov

Banan har funnits sedan 1986 och byggdes med ett muntligt lov av markägaren. Och man har aldrig fått några klagomål säger de 20 motorcrossintresserade som mötte upp när Yle besökte platsen.

- Vi har aldrig hört några klagomål, istället brukar folk komma hit för att se på när vi kör, säger Alex Tapio.

Mikael Sparf, som själv tidigare aktivt använde motorcrossbanan i Vörå berättar att banan byggdes som träningsbanan åt Jani Pirttinen som körde FM-serien och var A-klass chaufför.

- Man fick ett muntligt lov från väg- och vattenverket som var föregångare till Destia som ännu äger marken. Vi har nu ridit på de samma loven som gavs då och ingen har klagat, säger Sparf.

Även Sparf blev förvånad över att det skulle ha kommit in klagomål.

- I byn verkar man tvärtom gilla att det händer något som drar folk och som ungdomarna tycker om, säger Sparf.

Mikael Sparf.
Mikael Sparf. Mikael Sparf. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén mikael sparf

Så banan är inte olovligt byggd?

- Det finns ju ett muntligt lov så det är lite långsökt att säga att den är helt olovlig. Vi försöker reda ut vem som gett det lovet, säger Sparf.

Köpa loss marken

För ungefär 10 år sedan var man i kontakt med Destia för att försöka köpa loss marken, men området har varit i användning av sandtagsägare. När de inte fått marktäktstillstånd så har området inte utnyttjats säger Sparf.

Byggnads- och miljönämnden i Vörå beslöt på sitt möte förra veckan att börja med att höra markägaren Destia. Målet är att all sådan verksamhet i kommunen som kräver tillstånd också ska ha det sa miljöinspektören då till Yle.

Men kommunen har inte varit i kontakt med motorcrossförarna och det är ingen hemlighet att banan finns.

- Nej, senast vi hört något från kommunen var i början på 2000-talet då vi arrangerade så att Oravais och Vörå högstadieskolor var här och fick prova på att köra. Vi har också ordnat dagar då också andra skolelever fått prova på att köra cross, säger Sparf.

Utomstående som stör

Sparf och Holmström tror inte att det är crossförarna som stört grannar och markägare. De som tränar på banan är noggranna med att inte köra sent på kvällarna och hålla sig till den 800 meter långa serpentinbanan.

- Det är svårt att se skillnad på crossmotorcyklar och vanliga mopeder som byggts för att likna crosscyklar. Det är lätt att ta fel, säger Sparf.

Robin Holmström är inne på samma linje.

- Jag har varit med om det samma som tonåring. Någon trodde att de sett mig köra på riksväg 8, säger Holmström.

Destia överraskade

Sparf har varit i kontakt med Destia. Där var man förvånad över att banan fortfarande används.

- Riktigt förtjusta över att vi kör här är de inte. Men de kan inte heller ge oss tillstånd, så vi fortsätter förhandla och se om vi kan köpa området och få ett miljötillstånd, säger Sparf.

Enligt miljöinspektör Henriksson kompliceras ärendet av att det gäller ett grundvattenområde som därför är extra känsligt.

I samarbete med Motorförbundet ser man nu hur man ska gå vidare och man kommer bland annat att ta markprover i området.

- Jag är säker på att crossbanan inte förorenat området. Det största hindret mot ett miljötillstånd är om någon av markägarna sätter sig emot det. Men det borde gå att ordna genom en vettig dialog, säger Sparf.

Bevara banan

Marika Lönnvik tävlar i motorcross.
Marika Lönnvik. Marika Lönnvik tävlar i motorcross. Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén marika lönnvik

För Marika Lönnvik och Alex Tapio som båda tävlar i motorcross är banans framtid mycket viktig.

- Vi är flera tjejer som tränar här och banan är superbra för våra behov. Att bevara banan är verkligen en viktig sak för oss, säger Lönnvik.

- Jag tävlar i FM-serien och utan det finns inte så många banor i Österbotten. Dessutom är det en spännande sport där hela familjen kan hänga med, säger Tapio.

Men nu är man helt inställd på att rädda motorcrossbanan i Keskis. Det finns inga planer på att ge upp.

- Det finns så stark vilja i den här byn och jag är säker på att vi alla kan komma överens, säger Mikael Sparf.

Alex Tapio
Alex Tapio. Alex Tapio Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén alex tapio

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten