Hoppa till huvudinnehåll

FPA:s personal dignar under sin arbetsbörda

Det blir snabbt många papper för någon som är sjukskriven.
Det blir snabbt många papper för någon som är sjukskriven. Bild: Yle/Johanna Ventus fpa

Folkpensionsanstaltens personal slår larm - den klarar inte av sin arbetsbörda med det nuvarande antalet anställda. Personalen kräver att nytt folk rekryteras genast.

I ett pressmeddelande säger ordföranden för FPA:s tjänstemannaförening, Heli Martinmäki, att personalen är oroad över de klienter som ansöker om grundläggande utkomststöd.

- Vi hinner inte behandla ansökningarna inom den tid som lagen förutsätter. Klienterna blir lidande och köerna växer, då vi inte räcker till, säger hon.

FPA har fått fler kunder

De exceptionella köerna beror på att de kunder, som tidigare har ansökt om grundläggande utkomststöd hos kommunerna, blev FPA-kunder vid årskiftet. I kommunerna handhades ansökningarna av 1 500 personer. Då FPA tog hand om servicen trodde man att 750 personer kunde klara av samma mängd ansökningar.

FPA-byråerna har för närvarande ungefär 12 000 kunder per dag. Jämfört med situationen för ett år sedan har antalet kundkontakter ökat med cirka 57 procent. Värst är läget i huvudstadsregionen, säger anstalten.

Vi behöver fler händer!

FPA har utlovats mer personal och Martinmäki kräver att nyrekryteringarna förverkligas genast. Ledningen måste också se till att de som nu jobbar för högtryck orkar med sitt jobb.

I början av februari beklagade Folkpensionsanstalten det rådande läget på sin webbplats, och bad kunderna att ha överseende, och tålamod.

FPA:s tjänstemannaförening har 4 000 anställda och hör till Tjänstemannacentralen STTK och Löntagarorganisationen Pardia.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes