Hoppa till huvudinnehåll

ONM: Yle fick friande, Suomen Kuvalehti fällande beslut

Opinionsnämnden för massmedier gav vid sitt möte den 22 februari sina två första beslut kring anmälningarna i anknytning till den så kallade Terrafame-härvan.

ONM gav Yle ett friande beslut och Suomen Kuvalehti ett fällande beslut i anknytning till anmälningarna om samtidigt hörande i nyheterna i slutet av 2016.

Besluten hör samman med punkt 21 i Journalistreglerna. Enligt den ska objektet ges möjlighet att framföra sin syn redan i samma sammanhang. I besluten tas ställning till om personer som varit föremål för mycket negativ publicitet har getts möjlighet att framföra sin egen syn på tillbörligt sätt.

ONM betonar att redaktionerna, när de framför information som ger en person eller en part mycket negativ publicitet, måste överväga om det är nödvändigt att låta föremålet för kritiken framföra sin egen syn i samma sammanhang.

”Besluten var väntade och jag är nöjd med dem. I dem betonas det att journalismen ska följa reglerna för rent spel”, säger Atte Jääskeläinen, direktör för Yles nyhets- och aktualitetsverksamhet.

Yles friande beslut hängde samman med den webbnyhet som publicerades 25.11.2016: ”Pääministerin sukulaisten omistamalla yrityksellä noin puolen miljoonan euron tilaus Terrafamesta” (Ett företag som ägs av statsministerns släktingar har fått en beställning på cirka en halv miljon euro från Terrafame). Beslutet var ett omröstningsbeslut med siffrorna 11–1, dessutom röstade en medlem i nämnden blankt.

Det fällande beslut som Suomen Kuvalehti fick gällande underlåtelse att ge objektet möjlighet att framföra sin syn i samma sammanhang gällde webbnotisen från 30.11.2016: ”Pääministeri Sipilä vaiensi Ylen: Uutisten johto hyllytti Sipilä-jutut – Ruben Stiller sai varoituksen” (Statsminister Sipilä tystade Yle: Nyhetsledningen lade Sipilä-inslagen på hyllan – Ruben Stiller fick en varning).