Hoppa till huvudinnehåll

"Äktenskapet ett förbund mellan man och kvinna"

Daniel Norrback, tf kyrkoherde i Kristinestads svenska församling.
Daniel Norrback, tf kyrkoherde i Kristinestads svenska församling. Daniel Norrback, tf kyrkoherde i Kristinestads svenska församling. Bild: Yle/Joni Kyheröinen daniel norrback,Kristinestad,kristinestads svenska församling,Kristinestads svenska församling

I Österbotten anser de allra flesta prästerna att kyrkolagen ska bestå, alltså att samkönade inte ska få vigas kyrkligt. Daniel Norrback är tf kyrkoherde i Kristinestads svenska församling och säger nej till att viga homosexuella i kyrkan.

Daniel Norrbacks svar är nej.

- För att Bibeln enligt min mening inte tillåter att vi viger homosexuella par. I Bibeln står det att Gud redan i skapelsen skapade oss till man och kvinna och instiftade äktenskapet som ett förbund mellan man och kvinna. Och Jesus bekräftar den här synen i Nya Testamentet.

Han kan inte heller tänka sig att välsigna ett homosexuellt par som gift sig borgerligt.

- Nej. Det är ju som att ge sitt bifall till ett förbund som jag enligt min tro inte kan godkänna.

Men att be för dem som individer och människor, det är en annan sak.

- Jag vill understryka att jag inte är emot de homosexuella som människor eller vill stöta ut dem ur den kristna gemenskapen. Jag vill älska dem som människor även om jag inte kan godkänna homosexuellt samliv, säger Norrback.

Svårare att verka inom kyrkan

Så hur skulle Norrback reagera om kyrkomötet bestämmer att kyrkan ska börja viga homosexuella par?

Han tror att det skulle bli svårare för honom och de som tänker i samma banor att verka inom kyrkan.

- Så jag skulle inte applådera en sån utveckling. Men jag vill så långt det går vara kvar och verka i den kyrka jag har blivit döpt, konfirmerad och fostrad i, säger Norrback.

Du skulle inte lämna kyrkan över den här frågan?

- Jag gör inget förhastat beslut. Jag tar en dag i sänder och ber om Guds ledning.

Befarar massflykt

Norrback befarar att frågan om att viga samkönade i kyrkan kommer att vara än mer splittrande än frågan om kvinnopräster.

- Jag befarar att det i värsta fall kan leda till en massutskrivning. Faran är att de konservativa skulle känna sig allt mer trängda om kyrkan blir allt mer liberal. Då kanske de bibeltrogna konservativa lämnar kyrkan.

Celibat ett alternativ

Norrback citerar en del bibelverser och vi kommer in mer allmänt på synd och förlåtelse.

- Jag är inte bättre än en homosexuell. Vi är alla syndare och behöver Guds nåd och förlåtelse. Man kan få för sig att vi konservativa tycker att homosexualitet är en värre synd än andra synder men så är det inte.

- Vi gör alla fel och kan få förlåtelse om vi bekänner vår synd och omvänder oss till Jesus.

Vad betyder då det för en homosexuell? Ska hen omvända sig till heterosexualitet?

- Det är ju inte så där bara att byta sexualitet eftersom det sitter väldigt djupt i ens personlighet. Men det finns faktiskt fall där personer har kunnat börja leva med någon av motsatt kön, säger Norrback.

Om man inte lyckas med det är det andra alternativet, enligt Norrbacks tolkning av Bibeln, att leva i celibat.

- Där finns också exempel på såna som valt celibat eftersom de upplever att det är Guds vilja.

  • Kari Lehtonen, Dallas Stars

    Kari Lehtonen i storform för sent

    Dallas besegrade New Jersey på bortais med 2-1.

    Kari Lehtonen var en av Dallas matchvinnare då Stars besegrade New Jersey på bortaplan med 2-1 efter förlängning. Lehtonen har varit i prima form på sistone, men Dallas chanser att nå slutspelet är i praktiken grusade.

  • Park Geun-Hye ber om ursäkt och bugar.

    Sydkoreanska åklagare vill arrestera ex-presidenten Park Geun-Hye

    Park anklagas för mutbrott och maktmissbruk.

    Sydkoreanska åklagare säger sig ha tillräckligt med bevis för att arrestera ex-presidenten Park Geun-Hye som misstänks för mutbrott. Park avsattes tidigare den här månaden då hon också förlorade sin åtalsimmunitet.

  • Sockengården i Sibbo och blommor i september

    Sibbo gick ett tiotal miljoner på plus i fjol

    Kommunens resultat visar ett överskott på 13 miljoner.

    Kommundirektören har kommit med ett förslag till bokslut för 2016. Sibbos resultat och verksamhetsbidrag visar ett överskott på 13 miljoner euro var.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten

  • Rytmsektionen i sambatåget.

    Korsholmare och Vasabor vill ha en levande gatukultur

    Kultursektorn uppmanar invånare att föreslå aktiviteter.

    Rikt föreningsliv, ett stort utbud av kurser i motion och intressanta föreläsningar håller Korsholmsborna Marita Glasberg och Brita Huhtamäki nöjda över tillgången till kultur- och fritidssysselsättning. Och saknas det något kan man alltid åka in till Vasa. Det här är en artikel i Svenska Yles serie Valfrågor.