Hoppa till huvudinnehåll

"Osmaklig" torvreklam upprör miljövänner

Reklamkampanj för ökad torvproduktion i Finland, februari 2017, Helsingfors.
Finländarna ringaktar torven och är därmed åsnor, enligt reklamen. Reklamkampanj för ökad torvproduktion i Finland, februari 2017, Helsingfors. Bild: Thomas von Boguslawski/Yle reklam (marknadsföring),torv,torvindustri,Finland,ekonomi,miljö,energipolitik

Finlands Bioenergiförening väcker ilska med sin reklamkampanj, som propagerar för torv som bränsle och tillverkningsråvara. Miljöorganisationer betecknar kampanjen som vilseledande och direkt osmaklig.

- Energitorv är skadligt för klimatet och för vattendrags och myrmarkers biodiversitet. Som helhet är den här kampanjen mycket vilseledande.

Det anser Otto Bruun, sakkunnig vid Finlands naturskyddsförbund. Reklamkampanjen har väckt uppmärksamhet också i riksdagen.

- Den här kampanjen är direkt osmaklig, anser riksdagsledamot Saara-Sofia Sirén (Saml). Hon har därför riktat ett skriftligt spörsmål till miljöminister Kimmo Tiilikainen (C).

Torvtäkt i Janakkala.
Torvupptagning vid en av Vapos torvtäkter, augusti 2015. Torvtäkt i Janakkala. Bild: Vapo. torvtäkt

Enligt regeringsprogrammet ska Finland frångå importerade fossila bränslen som stenkol, men energitorven står det ingenting om, trots att torven är en betydligt värre miljöbov. Torvindustrin åtnjuter dessutom skattelättnader för över 100 miljoner euro årligen.

- Man kan alltså anse att staten har varit med om att stöda den här kampanjen, antingen direkt eller indirekt, säger Sirén.

- Då Finland ska frångå stenkolen som energikälla är det viktigt att inte ersätta bortfallet med mera energitorv, som ger ännu högre utsläpp, påpekar Otto Bruun.

Energitorven står för omkring 4 procent av Finlands energiproduktion. Andelen har minskat med åren, trots skattelättnaderna.

"Braskande" kampanj

Till Finlands Bioenergiförening hör tiotals lokala och regionala energibolag som utnyttjar allt från vind- och vattenkraft till träflis och torv.

Bland föreningens medlemmar finns också statliga torvproducenten Vapo, och energijättar som Fortum och Neste Oil.

En av reklamaffischerna beskriver finländarna bokstavligen som åsnor, då Finland skär ner på vård och utbildning och köper dyr energi från utlandet, istället för att utnyttja landets torvfyndigheter bättre.

Föreningens vd Harri Laurikka beskriver själv kampanjen som "braskande".

- Vi ville ha uppmärksamhet med kampanjen, och folk har också reagerat starkt, säger Laurikka.

Ångrar ni formuleringarna som ni använt i reklamen?

- Vi är nöjda med den debatt som pågår och att folk funderar över vilka energikällor de använder sig av, svarar Laurikka.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes