Hoppa till huvudinnehåll

Från toppgymnasium i Esbo till världsutställningen i Kazakstan

Helmi Nurkkala tittar in i kameran, Ida Salo tittar ut ur bilden, då de poserar på en parkeringsplats med Yletornet i bakgrunden.
Helmi Nurkkala, Ida Salo och deras blåbärslemonad ska till Kazakstan på sommaren. Helmi Nurkkala tittar in i kameran, Ida Salo tittar ut ur bilden, då de poserar på en parkeringsplats med Yletornet i bakgrunden. Bild: Yle / Ted Urho imblue

Efter studentskrivningarna ska de ta sin superfood-produkt till världsutställningen i Kazakstan. – Vi är det nya Coca-Cola, säger vd:n Ida Salo, och syftar på att också den drycken blev känd via en världsutställning.

Den första omgången på 2600 flaskor blåbärslemonad tillverkade de fyra gymnasieeleverna, som utgör brandet I’m blue, själva.

- Vi ville haka på superfood-trenden och blåbär är en bra råvara som finns i den finska naturen, säger vd:n Salo.

Den första satsen på 2600 buteljer gjorde gänget för hand, flaskorna förvarades i skolan.

- Skolan tyckte att det var helt okej, även om de först tyckte att det var lite konstigt, säger Helmi Nurkkala som ansvarar för marknadsföringen.

Först ska gänget skriva studenten från Etelä-Tapiolan lukio, ett av landets toppgymnasier. Sen ska de åka till Kazakstan och världsutställningen.

- Vi blev kontaktade av den finska paviljongen och tillfrågade om vi vill komma med, berättär Salo ivrigt.

- Det känns helt otroligt, vi är ju ännu bara gymnasieelever, flikar Nurkkala in.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen