Hoppa till huvudinnehåll

Här stoppar EU migranterna - men till vilket pris?

Agadez är migranternas sista stopp innan de försöker korsa Sahara på väg mot Libyen eller Algeriet.
Agadez är migranternas sista stopp innan de försöker korsa Sahara på väg mot Libyen eller Algeriet. Agadez är migranternas sista stopp innan de försöker korsa Sahara på väg mot Libyen eller Algeriet. Bild: Andrew Esiebo migranter,Agadez,Europeiska unionen,människosmuggling

Nästan hälften av alla migranter från Västafrika når Europa via Agadez i Niger. Med löften om bidrag vill EU nu stoppa strömmen av människor.

I utbyte har Niger stiftat en lag som gör all transport av visumlösa utländska passagerare olaglig. Det som förr var en lukrativ business leder nu till fängelse.

Klockan är strax efter elva på kvällen när André vinkar av hustrun och barnen och går de hundra meterna till bilen som står parkerad på andra sidan den låga muren.

Motorn startar på tredje försöket. Han har inte fått många timmars sömn men det verkar inte bekomma honom. Kroppen går på adrenalin.

- Polisen, myndigheterna och militären, alla jagar oss nu, säger han medan han kör långsamt genom Agadez tomma gator för att inte väcka uppmärksamhet.

EU:s avtal med Nigers regering för att stoppa migrationen genom de norra delarna av landet har gjort hans jobb både dyrare och farligare.

Om myndigheterna verkligen ville stoppa migrationen skulle de ge smugglarna och chaufförerna utbildning och jobb, menar André.
Sedan den nya lagen som gör det olagligt att transportera utländska visumlösa passagerare införde har André och de andra smugglarnas arbete blivit både dyrare och farligare. Om myndigheterna verkligen ville stoppa migrationen skulle de ge smugglarna och chaufförerna utbildning och jobb, menar André. Bild: Andrew Esiebo Agadez,Europeiska unionen,migranter,människosmuggling

Från handel och turism till smuggling

När André var i 20-årsåldern brukade han skjutsa turister mellan Agadez i mellersta Niger och de avlägsna byarna nära gränsen till Libyen. Idag har han och de andra smugglarna hittat betydligt lönsammare kunder.

Nästan hälften av alla migranter från Västafrika som når Europa passerar Agadez. I fjol passerade 300 000 migranter genom norra Niger enligt IOM, den internationella organisationen för migration.

Det har gjort att Agadez ibland kallas “världens smugglingshuvudstad”.

I de så kallade ghettona, husen där migranterna bor, väntar de på att familjen ska skicka pengar så att de kan fortsätta resan.
I de så kallade ghettona, husen där migranterna bor, väntar de på att familjen ska skicka pengar så att de kan fortsätta resan. I de så kallade ghettona, husen där migranterna bor, väntar de på att familjen ska skicka pengar så att de kan fortsätta resan. Bild: Andrew Esiebo Europeiska unionen,människosmuggling,Agadez,migranter

När makthavarna i Bryssel ville stoppa migranterna innan de når Europa riktade de blickarna just mot Agadez, en stad med låga lertegelhus bakom höga murar och färgglada metalldörrar.

I århundraden var Agadez en samlingsplats för handlare och nomader. Tills för några år sedan var staden med sina vindlande gator, moskéer och ökenvyer i alla väderstreck en turistmagnet innan rebelluppror drev bort besökarna.

Nu är det som en röd linje skulle finnas ritad i sanden norr om Agadez.

EU-pengarna som ska stoppa migrationsvågen

Med bidragslöften av EU har Niger övertalats att driva igenom en lag som gör all transport av visumlösa utländska passagerare olaglig.

Lagen går stick i stäv med de västafrikanska ländernas samarbetsorgan ECOWAS regler om fri rörlighet.

I avtalet med EU förbinder Niger sig även att stärka gränskontrollen och avsätta militära resurser för att bekämpa smugglingen. För det lovar Bryssel Niger 610 miljoner euro.

Niger ska också motarbeta orsakerna till migrationen, som fattigdom och bristen på jobb. Landet förbinder sig även att ta emot migranter som har gripits och utvisats från länder som Libyen och Algeriet.

Mellanetappen på väg tillbaka hem

Bakom höga murar i utkanten av Agadez ligger IOM:s center med låga baracker där migranterna bor i väntan på att återvända till sina hemländer.

Om morgnarna samlas de vid ett av stånden precis utanför porten för att äta bröd och böngryta.

Mohamed Diallo har en ingenjörsexamen från universitet i Banjul i Gambia.

Men lönen från den gambiska energimyndigheten räckte aldrig till för att försörja familjen, säger han och fortsätter med att berätta hur han har försökt att korsa Medelhavet tre gånger men greps och skickades tillbaka till Agadez.

- Många dör i öknen eller på Medelhavet. Det är därför soldaterna vill stoppa oss i Agadez, tror Diallo.

I fjol gjorde över 100 000 migranter resan tillbaka från Libyen och Algeriet. Några av dem knackar nu på dörren till IOM:s center.

Migranterna lämnar sina hemländer i jakt på jobb och utbildning för att kunna försörja sina familjer.
Migranterna lämnar sina hemländer i jakt på jobb och utbildning för att kunna försörja sina familjer. Migranterna lämnar sina hemländer i jakt på jobb och utbildning för att kunna försörja sina familjer. Bild: Andrew Esiebo Agadez,migranter,Europeiska unionen,människosmuggling

- Innan migranterna återvänder till sina hemländer behöver de tillstånd av regeringen och ID-handlingar. Är de barn och ungdomar försäkrar vi oss om att de har en familj att återvända till. Några av dem har inte det, säger centrets föreståndare, Mahaman Azaoua.

Som en del i det långsiktiga arbetet för att minska migrationen får några av dem också träning och utbildning för att kunna hitta ett jobb i hemlandet.

Men att lära sig ett yrke är ingen garanti för att man inte försöker ta sig norrut igen, säger Mahaman Azaoua.

- Många ser det som att misslyckande att återvända hem tomhänta. Vänner och familj som har sparat ihop pengar till resan ser det som ett svek.

Andra tar till alternativa rutter

Då myndigheterna nu har skärpt kontrollen i Agadez har Mahaman Azaoua och hans kollegor på IOM sett hur migranterna istället reser österut, via städerna Tahoua eller Diffa, för att undvika militärens vägkontroller.

Nyligen kallade EU:s utrikeschef Federica Mogherini samarbetet med Niger ändå en succé för EU:s anti-smugglingsarbete.

Antalet migranter genom norra Niger minskade från över 70 000 i maj förra året till 1 500 i november.

Finlands statsminister Juha Sipilä föreslog att systemet skulle utvidgas till Irak, Afghanistan och Somalia. Andra har ifrågasatt mätningarna som bara har genomförts på ett par platser och inte visar alla resor in och ut ur Niger.

Karta över norra Afrika
Karta över norra Afrika Bild: Andrew Esiebo Afrika,Niger

Behövs andra lösningar än skärpt kontroll

En rapport från Nigers antikorruptionsmyndighet visar att militären varken skulle ha råd att köpa mat eller bensin utan mutorna från smugglarna.

Därför bidrar EU med träning och resurser till militärpolis och säkerhetsstyrkor. Hittills har EUCAP, EU:s kontor med fokus på att säkerhet i regionen, tränat 6 000 soldater.

När kontoret öppnade år 2013 låg fokus just på säkerhetsarbetet. Men två år senare när över en miljon migranter nådde Europa fick Kirsi Henriksson och hennes kollegor i huvudstaden Niamey delvis andra arbetsuppgifter.

- Fokus flyttades från att träna militär och säkerhetsstyrkor för att bekämpa terrorism, till att stoppa migrationen genom Agadez, säger Kirsi Henriksson.

Sedan den nya lagen infördes har över 100 chaufförer och smugglare gripits. Men åklagare och domare saknar kunskap om den nya lagen och många fängslas i flera månader utan rättegång.

- Att stoppa migrationen med lagar och fler kontroller är en kortsiktig lösning. Migranterna gör inget olagligt. En mer långsiktig lösning är att skapa arbetstillfällen och möjligheter i deras hemländer, säger Kirsi Henriksson.

Om myndigheterna verkligen ville stoppa migrationen skulle de ge smugglarna något annat att göra, menar också André.

- Ge oss utbildning, träning och material i stället för att jaga oss som skurkar. Det enda myndigheterna har lyckats med är att tvinga migranter under jorden och chaufförerna att ta större risker. Bilarna lämnar fortfarande Agadez, men resan har blivit både dyrare och farligare, säger han och lyfter på presenningen för att visa dunkarna med vatten och bensin som är fastsurrade på flaket.

Resan genom öknen till gränsen med Libyen tar tre dagar. Ingen vet hur många som dör på vägen.

EU och migration

  • EU:s förvaltningsfond för Afrika ska finansiera projekt kring migration från kontinenten till Europa. Den lanserades under EU-toppmötet på Malta i november 2015.
  • Den totala budgeten för förvaltningsfonden är till en början 1,8 miljarder euro.
  • Hittills har EU slutit avtal med bland andra Niger, Nigeria, Senegal och Etiopien. Förhandlingar pågår med bland annat Tunisien och Libyen.
  • EU slöt i mars 2016 ett avtal med Turkiet som går ut på att alla migranter som illegalt tar sig till Grekland från Turkiet ska sändas tillbaka till Turkiet. För varje syrier som sänds tillbaka ska en annan syrier sändas till EU från flyktingläger i Turkiet.

Katarina Höije, Agadez

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes