Hoppa till huvudinnehåll

Öppna bogportar och slarv sänkte Herald of Free Enterprise för 30 år sedan

herald of free enterprise
herald of free enterprise Bild: EPA M/S Herald of Free Enterprise

Det är i dag, den 6 mars, precis 30 år sedan fartygskatastrofen utanför den belgiska hamnstaden Zeebrygge, då bilfärjan m/s Herald of Free Enterprise kapsejsade strax efter avfärden till Dover.

Den omedelbara orsaken till olyckan var att vatten började strömma in via bogvisiren på bildäck, och det skulla visa sig att portarna, på grund av slarv och bristande rutiner, inte hade stängts före avgång.

Strax efter klockan 19 lokal tid lämnade bilfärjan hamnen i Zeebrygge i klart och vindstilla väder. Då farten höjdes till 18 knop började emellertid vatten strömma in på bildäck i sådana mängder att stabiliteten rubbades och fartyget kapsejsade inom bara fyra minuter.

I allmänhet låg bildäck nästan tre meter ovanför vattenytan, men denna gång fanns det mycket vatten i barlasten och fören var trimmad neråt, så fartyget klöv vattnet betydligt djupare än normalt.

Brister i rutinerna

Händelseförloppet berodde tydligen på bristande rutiner och okunskap: i Zeebrygge hade besättningen nämligen tvingats sänka rampen till bildäck på grund av tidvattnet. Det gjorde man genom att pumpa över vatten i barlasttankarna, men tankarna tömdes ändå långsamt och i kombination med öppna bogportar var katastrofen snart ett faktum.

Det fanns 459 passagerare och en besättning på 80 man ombord. Av dem omkom 193 - de flesta var britter. De hade lockats på en billig dagstur till Belgien av tidningen Sun, som erbjöd resan för ett pund per person.

M/s Herald och Free Enterprise tillhörde rederiet Townsend Thorsen, som också tidigare var känt för problem med säkerheten. Herald of Free Enterprises systerfartyg hade också avgått med öppna bogportar, och det visade sig då att den portansvarige låg och sov.

Estonia förliste sju år senare

Olyckan fäste branschens uppmärksamhet vid ledarskap och rutiner ombord på bilfärjor som har stora, enhetliga bildäck. Inströmmande vatten kan påverka stabiliteten och snabbt ge fartyget slagsida

Man har jämfört Zeebrygge-olyckan med Estonia-katastrofen hösten 1994. Väderförhållandena var ändå helt annorlunda. M/s Estonia gick under i svår storm medan Herald of Free Enterprise förliste i vackert väder.

Tom Kankkonen/Yle Uutiset
Svensk bearbetning: Sara Langh