Hoppa till huvudinnehåll

Konsumentombudsmannen: Möbler säljs med konstgjorda rabatter

Grafik som visar olika grader av prissänkning i procent
Grafik som visar olika grader av prissänkning i procent Bild: Sebastian Dahlström prissänkning,handel,affärskedjor,möbelaffärer,prissättning,procenträkning

Konsumentombudsmannen påtalar brister i reklamen för möbler. Möblerna säljs med stora rabatter enligt reklamen. I själva verket är utgångspriset felaktigt.

Konsumentombudsmannen har följt med sju möbelaffärer som marknadsför sina möbler på webben. Alla dessa butiker fick en anmärkning för sin marknadsföring.

En del butiker vilseleder kunderna med felaktiga jämförelsepriser i förhållande till de rabatter som erbjuds. Kunden ges en bild av att det förekommer stora rabatter men enligt konsumentombudsmannen stämmer prisjämförelserna inte alltid överens med verkligheten.

Ljuger om rabatt trots att priset inte är nedsatt

Det kan handla om en vara som inte nödvändigtvis någonsin har sålts till det pris som anges som jämförelsepris. Det "rabatterade" priset har i praktiken varit det pris som varan hela tiden har sålts för.

I andra fall talas det om att rabatten gäller för en viss tidsperiod. Men de tidsbegränsade erbjudandena har ändå kunnat fortsätta utan någon som helst paus.

Designaffären Vepsäläinen bland lurendrejarna

De webbsidor som studerades under perioden augusti 2016 - januari 2017 tillhörde följande möbelaffärer: Kruunukaluste Oy, Metropoli Kaluste Oy, Stemma Oy, Finsoffat , Isku-Yhtymä Oy, Vepsäläinen Oy och JYSK Oy.

Alla ovannämnda företag hade i varierande grad brister i sin marknadsföring. De fick alla en anmärkning om brister. Företagen hade handlat i strid med sina skyldigheter bland annat visavi konsumentskydd.

Möbelföretagen Maskun Kalustetalo, Sotka och Asko har tidigare fått anmärkningar - och i vissa fall böter och viten.