Hoppa till huvudinnehåll

Svenska Folkoperan tar med romska tiggare på scenen

romska deltagare samt andra amatörer och proffs står på Folkoperans scen, tittar rakt fram, har tagit av sig skorna.
Folkoperan involverade en grupp romska migranter, "för att synliggöra de osynliga". Zinica Cicaro i röd tröja i mitten. romska deltagare samt andra amatörer och proffs står på Folkoperans scen, tittar rakt fram, har tagit av sig skorna. Bild: Markus Gårder Folkoperan,Förklädd gud,romer

Vem är vår tids svagaste? Den frågan ställde sig svenska Folkoperan och började jobba tillsammans med en grupp romska tiggare i Stockholm för att bygga föreställningen Förklädd gud.

Det gav 12 romska migranter möjlighet att stå på scenen inför fullsatta salonger i centrala Stockholm. Och det gav ännu fler en möjlighet att berätta sin historia för publiken.

I den här operan är budskapet att Gud, i bred bemärkelse, kan vara förklädd till människa och att det gudomliga finns inom var och en. Det innebär att varje människa har rätt att vara oantastbar. Hjalmar Gullberg skrev texten under 1930-talet, då han rördes starkt av judarnas situation under nazisterna. Musiken är skriven av Lars Erik Larsson år 1940.

Malin Stenberg har regisserat uppsättningen för Folkoperan.

- Hjalmar Gullbergs text handlar om Apollon som blir dömd av gudarna att fara ner till jorden för ett år, för att tjänstgöra som dräng i ett stall. Och det är ingen som förstår att under den där smutsiga rocken finns en gud. Djuren i stallet förstår men inte mänskorna runtomkring.

- På något sätt vill Hjalmar Gullberg uppmana oss att lyfta blicken på gatan. Där tror jag att mänskor i allmänhet har en tendens att sluta sig nära det är svåra tider. Att man ser till sig själv och kanske sin familj. Gullbergs dikt uppmanar på ett fint och ljust vis att våga höja blicken. När du är på stan, låt inte etnicitet falla framför dina ögon och skapa fördomar. Behåll en nyfikenhet och en empatisk blick så kanske du får syn på något och får ett mänskligt möte, säger Stenberg.

Publiken ställer sig upp och ropar "bravo"!

Folkoperan har redan tidigare stuckit ut hakan och tagit in vanliga mänskor som kan berätta om ett livsöde på scenen, i kombination med professionella operasångare och musiker.

I Förklädd gud är de romska migranterna mestadels statister och medverkar i vissa danser. Men starkast är deras medverkan i filmade berättelser som spelas upp på storskräm under föreställningen.

De berättar om glädjeämnen i livet: om ungdomsminnen av att spela fotboll, om grisen därhemma i Rumänien som barnen alltid matade i smyg och om första pojkvännen. En av de medverkande Zinica Cicaro, berättar att de är ett år sedan hon såg sina barn - att hon skulle vilja vara hemma men är tvungen att försörja sig i Sverige, för barnens skull.

I en intervju för SVT berättar hon om upplevelsen av att stå på scenen.

- Jag tycker att det är så bra, att det kom så många människor. Jag tycker bara... wow! Det väcker så mycket känslor, alla som ställer sig upp och applåderar och ropar "bravo, bravo!", säger en rörd Ciuraro.

Migranterna delade ut gratisbiljetter - bara två gick åt

Som en del av projektet gjorde Folkoperan ett socialt expeminent , som gick ut på att de medverkande romerna delade ut gratisbiljetter till föreställningen under en dag.

Början av texten på Zinicas skylt, som hon står med i ett gatörn, låter bekant. "Hello My name is Zinica and I come from Romania. I have no money for food."

Texten fortsätter (fritt översatt till svenska). "Jag gissar att ingen kommer att läsa detta men i februari kommer jag att spela i Förklädd gud på Folkoperan och jag skulle önska ge dig 2 gratis biljetter, som tack för att du ser mig."

Zinica håller en skylt utanför tunnelbanestationen, där det står att hon ger bort 2 gratisbiljetter till Folkoperan.
Så här försökte de romska deltagarna dela ut fribiljetter. Efter tolv timmar gavs två biljetter bort. Zinica håller en skylt utanför tunnelbanestationen, där det står att hon ger bort 2 gratisbiljetter till Folkoperan. Bild: Georg Bungard Folkoperan,romer,Förklädd gud

I flera gathörn i Stockholm delades det ut gratisbiljetter men först efter tolv timmar gick två biljetter åt, efter att en person stannade och läste texten till slut.

-Att inte riktigt ha orken och energin att ta in människor dagligen kan jag förstå och respektera. Men det är också syftet med föreställningen, att lyfta fram de mänskor som vi delar en vardag med här i Sverige, och synliggöra, säger Malin Stenberg.

Romerna tvångsförflyttades då, liksom nu

Hela projektet Förklädd gud har gjort intryck också på den romska proffsmusikern och dragspelsvirtuosen Lelo Nika, som har komponerat en del av musiken som framförs enkom för den här uppsättningen. Han säger att det är fantastiskt att de romska migranterna är involverade.

- Jag tycker att det är en succé att de är med. De är med om något nytt, något annorlunda, något rent. De får vara helt vanliga mänskor som delar något med mänskor från en annan kultur. Det är en varm upplevelse, säger Lelo Nika.

Lelo Nika på dragspel tillsammans med kör och orkester.
Dragspelsvirtuosen Lelo Nika, som själv har romsk bakgrund, har komponerat en del av musiken i den här uppsättningen. Lelo Nika på dragspel tillsammans med kör och orkester. Bild: Markus Gårder Folkoperan,förklädd gud

I början av pjäsen berättar en äldre romsk kvinna om hur hon som fyraåring var med om att tvångsförflyttas under den nazistvänliga diktatorn Antonescu. Hon minns kylan och vätan. Familjen vandrade i blötsnö och föräldrarna turades om att bära henne. Barnen hade inga skor så mamman rev tygbitar från sin kjol för att vira runt fötterna.

Idag sitter hon på Hötorget i Stockholm och matar fåglarna "de saknar tunga och kan inte be om mat", säger hon i föreställningen.

I Sverige diskuteras samtidigt ett tiggeriförbud och tvångsavvisningar är vanliga från boplatser som som kallas illegala.

Lelo Nika upplever att mänskligheten inte har lärt sig något av historien.

- Allt det som har skett förr håller på att ske igen. Och det är förskräckligt! För jag vill säga, så dumma är vi ju inte!

Fler höjer blicken på gatan?

Det är en uppenbart rörd publik som går ut från föreställningen av Förklädd gud. I kvarteren är de sista tiggarna på väg hem efter en lång arbetsdag. I Hjalmar Gullbergs text står "Tro ej att någonsin en gud kan dö. Han går förbi dig, men din blick är slö."

Tror du att det är fler som lyfter blicken när de går förbi en romsk tiggare på gatan efter att ha sett den här föreställningen?

- Ja, det tror jag, det hoppas jag. Det är en uppmaning att orka lyfta blicken, och få syn på mänskorna omkring dig. Och en påminnelse om att empati och medmänsklighet inte är ett politiskt orienterade ord eller uttryck, utan något som vi behöver visa varandra varje dag, säger Malin Stenberg.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje