Hoppa till huvudinnehåll

Wasaline satsar på företagskunder

Wasa Express vid kajen i Tallinn efter service oktober 2016.
Arkivbild. Wasa Express vid kajen i Tallinn efter service oktober 2016. Bild: Wasaline wasaline,Wasaline

En del av fjolårets vinst har investerats i en konferensavdelning. Rederiet hoppas även att öka frakten med hjälp av tågtransporter efter ett magrare år på fraktsidan.

Om man frågar Wasalines vd Peter Ståhlberg så går det fortsatt bra för rederiet. På tisdagen invigde man den förnyade konferensavdelningen och en så kallad business lounge, alltså ett utrymme där man kan sitta och arbeta.

- Sedan på sommaren så fungerar det här utrymmet som en sommarbar då man skjuter undan väggarna, säger Peter Ståhlberg.

Konferensutrymmena rymmer 200 personer. När man ändå var igång valde man också att bygga upp en sittsalong för 80 personer.

Ett porträtt av Peter Ståhlberg.
Peter Ståhlberg. Ett porträtt av Peter Ståhlberg. Bild: Yle / Axel Brink Wasaline,peter ståhlberg

Fler företagskunder

Wasaline satsar för närvarande på just företagskunder.

- Det är något av en trend. Folk vill träffas och ha möten med sjöutsikt, säger Ståhlberg.

Wasalines nya business lounge. Ett rum med stolar som påminner om tågsäten med bord mellan dem.
Nya business lounge. Wasalines nya business lounge. Ett rum med stolar som påminner om tågsäten med bord mellan dem. Bild: Yle / Axel Brink wasaline

Frakten svår att lita på

Allt har ändå inte varit solsken och sjöutsikt för Wasaline under de senaste åren. Förra året kämpade man med att få mer frakt ombord, något som Ståhlberg skyller på konjunkturer.

- Hela frakten har varit under utvärdering för många rederier och många transportbolag har haft samarbetsförhandlingar. I dag ska man definitivt satsa på frakten.

Detta hoppas man åtgärda genom att satsa på att frakta med tåg till hamnarna, packa ombord och sedan skicka vidare frakten med tåg på den andra stranden.

- I Sverige är tågtransporten en stigande trend. Vi har nu några transporter varje vecka som åker vidare med tåg ner till Europa. Det är en miljöanpassad transportmetod som ökar, säger Ståhlberg.

Mer att vinna på passagerare

Samtidigt är det svårt att växa då det kommer till frakt, eftersom färjan helt enkelt har ett begränsat utrymme. Man har mer att vinna på att satsa på passagerare, vilket rederiet hittills har lyckats med - förra året reste nio procent fler än året innan.

Sett till hela året är det fler finländare som åker över till Umeå än tvärtom. Dock finns det undantag - under juli 2016 bokades fler hotellrum i Vasa än i Umeå via Wasaline.

- På vintern är det annorlunda. Det beror väl på att det är mera som lockar i Umeå, som shopping och nöjesutbud, säger Ståhlberg.

Rederiet lyckades öka sin marknadsandel förra året, från knappa 1,8 procent år 2015 till 2,4 procent. Också omsättningen ökade med runt en miljon euro jämfört med 2015.