Hoppa till huvudinnehåll

Är det här YSL:s sätt att fira kvinnodag? Modehuset uppmanas ta bort kränkande reklamer från gatorna i Paris

Det franska modehuset Yves Saint-Laurent kritiseras för sexistisk reklam.
Det franska modehuset Yves Saint-Laurent kritiseras för sexistisk reklam. Bild: Juha Nurminen / Yle Yves Saint-Laurent,reklambilder,reklam (marknadsföring),Modehuset Yves Saint Laurent,Modehus,anorexi,sexism,Paris,Frankrike,kvinnor

”Chockerande och kränkande mot kvinnor.” Till exempel så har modehuset YSL:s reklamkampanj som lanserats nyligen beskrivits. På reklamplanscherna poserar en väldigt ung och väldigt smal kvinna.

Kvinnans ställningar är bekanta från porrfilmer, på en av bilderna poserar hon med särade ben och på en annan med stjärten uppe i vädret. Hennes ansikte syns knappt.

Yves Saint-Laurents kampanj möttes av en kritikstorm så fort den lanserats.

I sociala medier har hashtaggen #YSLRetireTaPubDegradante spridits, det vill säga bort med de kränkande reklamerna. I hundratals kommentarer har kampanjens affischer kritiserats för att vara förnedrande och smaklösa.

Hoppa över Twitterpostning

- Coco Chanel konstaterade att lyx inte är motsatsen till fattigdom utan vulgaritet. Hallå YSL?

Hoppa över Twitterpostning

- YSL år 1967 och i dag. Skulle ni säga att jämställdheten gått framåt? Anorexi, underkastelse och förnedring.

Hoppa över Twitterpostning

Är det här YSL:s sätt att fira kvinnodag? Ni borde skämmas!

Hoppa över Twitterpostning

Vissa tänker att kvinnodagen inte längre behövs. Är det faktiskt så?

YSL har inte kommenterat skandalen

En fransk feministgrupp konstaterade att YSL-reklamen innehåller alla kännetecken på sexism: hypersexualisering, förminskande av kvinnan till objekt samt en posering som uttrycker underkastelse.

- De här bilderna har en väldigt våldsam symbolik. Tror man faktiskt att den här typen av reklamföring appellerar till konsumenterna? Handlar om att man medvetet sökt uppmärksamhet, frågar sig Raphaëlle Rémy-Leleu som är ordförande för organisationen Osez le Féminisme i en intervju för nyhetsbyrån AFP.

Den franska kommittén för etisk reklam meddelar att man fått över 200 klagomål om reklambilderna. Rådet kommer att samlas på fredag för att behandla ärendet, men rekommenderade redan igår att YSL tar bort affischerna från gatorna i Paris.

- Bilderna anses vara objektifierande, kränkande och de anses idealisera anorektisk smalhet. Affischerna har till och med misstänkts uppmuntra till sexuellt våld, säger kommitténs ordförande Stéphane Martin.

Yves Saint Laurent och dess konstnärliga ledare Anthony Vaccarello har inte kommenterat skandalen.

YSL:s reklamer har orsakat kritik redan tidigare. Till exempel år 2015 förbjöds modehusets affisch i Storbritannien på grund av en för smal modell.

Ursprunglig artikel: Annastiina Heikkilä, Yle uutiset

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes