Hoppa till huvudinnehåll

Historien om hur s/y Daphne kom tillbaka till Åbo

Segelbåten Daphne fotograferad snett bakifrån i Forum Marinum.
Daphne står inne i restaurangen Göran, i sjöfartsmuseet Forum Marinum i Åbo. Segelbåten Daphne fotograferad snett bakifrån i Forum Marinum. Bild: Pauliina Forss segelbåt,Göran Schildt,Forum Marinum,museifartyg,Dafne,daphne

Segelbåten Daphne står i dag i museet Forum Marinum i Åbo och blänker i kapp med solen. Vem som helst kan gå fram och känna på båten som författaren Göran Schildt seglade med, då han i flera böcker skrev om familjens resor på Medelhavet.

Men att Daphne står där den står är ingen självklarhet utan ett resultat av hårt arbete, kärlek till konsten och lite galenskap.

Idén att återföra Daphne till Åbo uppstod en dag i september 1995 då regissören Ralf Långbacka och formgivaren Guy Lönngren tog tag i saken på allvar.

Ralf Långbacka och Guy Lönngren kände paret Schildt och hade också seglat med dem i den grekiska skärgården. Beslutet att leta reda på Daphne fattades hemma hos Lönngrens i S:t Karins.

- Men det vi inte visste då var att Daphne delvis hade förstörts i en orkan i Karibiska havet bara två veckor tidigare, säger Långbacka.

"Fullständigt befängt"

Efter att beslutet var fattat började ett tidsdrygt arbete att köpa och få hem det som fanns kvar av Daphne. Daphne ägdes då av tysken Joakim Frizt som hade köpt båten av Göran Schildt 1984.

Guy Lönngren och Ralf Långbacka i halvbild.
Guy Lönngren och Ralf Långbacka. Guy Lönngren och Ralf Långbacka i halvbild. Bild: Yle/Marie Söderman Ralf Långbacka,Lönngren,Långbacka,Dafne,Göran Schildt,guy lönngren

När Lönngren och Långbacka berättade för Göran Schildt att de tänker ta hem Daphne blev de bemötta med skepsis.

- Göran tyckte att det var en helt befängd idé, säger Långbacka.

Processen att få hem båten tog totalt cirka sex år och innebar enorma mängder av korrespondens per fax och telefon med ägaren som krävde ett rätt oskäligt pris för ett vrak.

- 160 000 mark ville Joakim Frizt ha och det gick inte att pruta för han insåg att han ägde en guldklimp, säger Långbacka.

Stora skador på skrovet

Då båten skulle skeppas från Miami till Rotterdam hamnade den av misstag dessutom under en tung container så att den skadades ännu mer.

- Båten var i princip delad i två delar och hade spruckit upp från fören ner till kölen när den kom till Helsingfors, berättar Lönngren.

Under tiden grundade Långbacka och Lönngren föreningen Pro Daphne och fick in donationer som gjorde det möjligt att reparera båten.

En skylt med Forum Marinums logo mot en tegelvägg.
En skylt med Forum Marinums logo mot en tegelvägg. Bild: Yle/Philip Stenkula forum marinum

- Det gällde att få ihop donationer för vi insåg att vi inte kan göra ombyggnaden som ett talkoarbete, säger Långbacka.

Båtbyggarlinjen vid Östra Nylands folkhögskola i Kuggom i Lovisa åtog sig att reparera Daphne under ledning av överlärare Erkki Lönnqvist - och slutresultatet blev fantastiskt.

Hur känns det i dag - att Daphne står där hon står?

- För min egen del var det viktigt att synliggöra Göran Schildts projekt med Daphne. Det handlar om att skapa en hel kulturplattform. Båten har byggts i Åbo och de seglatser Daphne har varit med om i Europa finns beskrivna i Göran Schildts böcker på 50 olika språk., säger Lönngren.

Göran Schildt
Göran Schildt föddes den 11 mars 1917 och avled 2009 i Ekenäs. Göran Schildt Bild: YLE Ekenäs,villa schildt

För Guy Lönngren var det också viktigt att fartyget skulle vara lättillgängligt.

- Vi lyckades lyfta in Daphne i en restaurang så att man ser fartyget både från gårdssidan och inifrån restaurangen. Den som vill kan kliva in i båten och se hur liten Daphne egentligen är, bara drygt 10 meter, säger Lönngren.

- Visst hade vi en form av galenskap då vi genomförde allt detta, men utan den galenskapen hade det knappast varit möjligt att få Daphne tillbaka, säger Långbacka.

I år är det 100 år sedan Göran Schildt föddes. Daphne ritades av ingenjör Jarl Lindblom och blev klar från Åbo Båtvarv 1936.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland