Hoppa till huvudinnehåll

Asiatiska turister grät av lycka på Kimitoön

marknadsförare Cathina Wretdal-Lindström och turismchef Benjamin Donner i skog med lite snö i Kimito
Cathina Wretdal-Lindström och Benjamin Donner i Kimitoskog marknadsförare Cathina Wretdal-Lindström och turismchef Benjamin Donner i skog med lite snö i Kimito Bild: Yle/Nilla Hansson cathina wretdal- lindström och benjamin donner

På Kimitoön satsar man på den turism som söker tystnad och långsamhet.

Kimitoöns turismchef Benjamin Donner är nyss hemkommen från världens största resemässa ITB i Berlin. Han vet att den globala turism som söker tystnad och stillhet har fått upp ögonen för Kimitoön.

- Vi kontaktas av resebyråer och operatörer som vill ha naturprodukter. Vårt stora trumfkort är att vi har väldigt mycket orörd natur och möjligheter att dra sig tillbaka från stress och folkmyller.

Ökande efterfrågan

Det är kanske inte långa köer utanför turismavdelningen i Kimitoön, men visst har man märkt den ökande efterfrågan säger också marknadsföraren Cathina Wretdal-Lindström.

- Efterfrågan på det lugna och fridfulla har ökat. Det som vi tar som en självklarhet är ingen självklarhet för många andra ute i världen.

Färdiga paket behövs

Tystnadsturism kallas också passivitetsturism enligt Benjamin Donner.

- Det är viktigt att förstå att också det måste vara produktifierat.

Det måste alltså gå att sälja ute i världen som en färdig produkt.

- Väldigt sällan vågar en utlänning ta sig ut i vår skog på egen hand och bara hitta på vad hen ska göra.

Det måste vara anpassat till det. Man vill ha en guide och få anvisningar och tips på vad man kan göra och hur.

Tystnaden i bärskogen eller på skogssjön

- Mera marknadsför vi bärplockning eller kanotpaddling. Vi har vår fantastiska sjö Masugnsträsket i Dalsbruk där vi har kanoter till uthyrning.

kvinna i lila topp med röd paddel i kanot på Masugnsträsket i Dalsbruk
Reporter i kanot på Masugnsträsket i Dalsbruk kvinna i lila topp med röd paddel i kanot på Masugnsträsket i Dalsbruk Bild: Yle/Nilla Hansson reporter nilla hansson i kanot på masungsträsket i dalsbruk
fören på en kanot på Masugnsträsket i Dalsbruk en mulen junidag
I kanot på Masugnsträsket fören på en kanot på Masugnsträsket i Dalsbruk en mulen junidag Bild: Yle/Nilla Hansson kanot på masugngsträsket i dalsbruk

Självklara destinationer för tystnadsturisten är också Bengtskär och Örö. Företagen på Kimitoön har många färdiga produkter kring just dem. Sedan är det inte sagt att kunden vill ha just den produkten som finns säger Cathina Wretdal-Lindström.

- Det finns ganska goda möjligheter att samarbeta med varandra och försöka hitta och skräddarsy det paket som just den gruppen är ute efter.

Tystnadsturismen förlänger säsongen

På resemässan i Berlin betonades alltså tystnadsturismen, men hur ska man bemöta det ökande intresset när det inte finns tillräckligt med inkvarteringsmöjligheter? Enligt Benjamin Donner är inkvarteringen inget problem före eller efter turisthögsäsongen under sommarmånaderna. Den långsamma tystnadsturismen tror han kan förlänga säsongerna väldigt bra.

- Ta våra stugor och stugbyar och det som vi upplever som en kall och ruskig höstkväll. Vad är bättre än det för att dra sig tillbaka med familjen och mysa och uppleva naturen och verkligen få koppla av?

Det är sådant vi måste bli bättre på att marknadsföra och produktifiera, tror turismchefen.

Samarbete A och O

Det gäller också att samarbeta och träffas regelbundet för att få en större synlighet. Något man redan gör med Salo och Pargas. Men problem kvarstår med infrastruktur, logistik och brist på utrustning. Det är svårt att marknadsföra skärgården utanför högsäsong när allt det här saknas.

- Men det finns mycket vi är färdiga med. Bara vi inser möjligheterna. Mycket handlar om bristen på produkter och att vi är hemmablinda. Vi ser saker från vårt hemmaperspektiv och förstår inte hur andra ser på saker.

Kommunikationen mellan skärgård och storstad måste alltså bli bättre. Men redan nu fungerar exempelvis samarbetet mellan nationalparksområdena i Tykö och Skärgårdshavet och företagarna där.

- Det har visat hur bra man når fram när man försöker produktifiera också off season-grejer. Det finns mycket att göra utan att göra några stora investeringar i början.

Klar ökning

Det har varit en tystnadsboom redan under några år när det gäller exempelvis turismen från Asien. Det är något man helt klart har märkt på Kimitoön.

- Dom vill bort från smogen, folkvimlet och stöket. Jag har varit ute med asiatiska turister som har gråtit av lycka hela dagen när dom kommer ut i tystnaden. Delvis är det ett chocktillstånd för dom - dom förstår inte alltid hur det kan vara så här tyst och rent, och man ser stjärnorna och månen och man hör varandra!

Då Benjamin Donner presenterar Kimitoön för japanska turister tar han dem till tysta platser som en skog eller lugna platser som en by i skärgården.

Infrastrukturen måste utvecklas

Turismchefens dröm om en riktigt fungerande tyst turism under "lågsäsong" till skärgården skulle vara bättre infrastruktur. Att bussturer inte längre skulle slopas. Fler båtturer och en tvärsgående trafik i skärgården.

- En sorts "mini-Hurtigrutten" har vi länge längtat efter. Mycket händer. Den här sommaren kommer vi redan att ha båtturer från Hangö- och från Pargashållet till Kimitoön.

Det sker alltså en utveckling hela tiden. Men man ska vara medveten om att det är småskalighet som gäller. Ingen massturism. Benjamin Donner tror att de som söker det speciella lugnet och den tystnad som Kimitoön kan erbjuda är villiga att betala för den kvaliteten.

Kimitoön är värd för Egentliga Finlands reseparlament 15.3 klockan 12:30 i Villa Lande.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland