Hoppa till huvudinnehåll

Åbo stad vill rädda nattliga flygledningen - landskapet kunde betala en del av verksamheten

Gränsbevakningens räddningshelikopter Super Puma.
Gränsbevakningens räddningshelikopter Super Puma. Gränsbevakningens räddningshelikopter Super Puma. Bild: Yle / Mattias Simonsen super puma

Åbo stad och Egentliga Finlands landskapsförbund fortsätter att jobba för den nattliga flygledningen i Åbo. Nu har parterna lämnat in ett förslag till Inrikesministeriet, om att landskapet kunde betala en del av den nattliga flygledningen.

Flygledningen har betydelse för hur Gränsbevakningens räddningshelikoptrar Super Puma kan flyga i dåligt väder nattetid. Därför har beslutet väckt oro exempelvis i skärgården.

- Vi vet att det är frågan om pengar och det är Gränsbevakningen som har betalat för flygledningen nattetid. Vårt förslag är att vi på landskapsnivå står för en del av kostnaderna, Gränsbevakningen för en del och att Finavia kommer emot i avgifterna. Det säger Pekka Sundman, direktör för stadsutvecklingen vid Åbo stad.

"Viktigt för näringslivet och räddningsverksamheten"

Enligt Sundman är det här en viktig fråga både för näringslivet i regionen och för räddningstjänsten. Detaljerna kring förslaget, vem som betalar vad och hur mycket, är ännu öppet säger Sundman.

- Det har vi inte ännu diskuterat, men de preliminära diskussionerna med kommunerna har varit positiva. Det här är en viktig fråga nu då det går så bra för regionen och exportindustrin växer. Flygtrafiken är väsentlig både gällande fraktflyg och persontrafik. Det att vi har en internationell flygplats som är öppen dygnet runt är också viktigt för exempelvis logistikföretagen, fortsätter Sundman.

- Vi på Åbo stad tycker att lösningen kunde hittas på ett ganska lätt sätt. Nu väntar vi på svar från Inrikesministeriet, säger Sundman.

Åbo stad hoppas på snabba beslut

Enligt Sundman skulle landskapet och kommunerna kunna betala för själva flygledningstjänsten nattetid, men inte för underhållet och de övriga tjänsterna på flygplatsen.

- Vi har räknat med att det här är en tillfällig lösning, tills man kunde införa flygledning på distans, säger Sundman.

Sundman hoppas på snabba beslut, då flygledningen läggs ner i Åbo nattetid redan i sommar.

Fakta om räddningshelikoptrarna - detta har hänt:

  • Från och med sommaren 2017 köper inte Gränsbevakningen tjänster av flygledningen i Åbo nattetid. Det gamla avtalet mellan Gränsbevakningen och Finavia har sagts upp.
  • Tack vare specialarrangemang med Finavia och ny teknik i helikoptrarna kan räddningshelikoptrarna ändå lyfta och landa i Åbo nattetid även i fortsättningen, om vädret inte är mycket dåligt. Förhandlingarna mellan Finavia och Gränsbevakningen inleds under vårvintern.
  • Orsaken till beslutet att inte köpa flygledningens tjänster är Gränsbevakningens sparkrav. Gränsbevakningen ska totalt spara 28 miljoner euro under 2013-2017. Ett nytt sparprogram planeras också målet är att spara ytterligare 15 miljoner euro fram till 2020.
  • Gränsbevakningen har tre räddningshelikoptrar (Super Puma) i Åbo. Räddningshelikoptrarna används främst i sjöräddningsoperationer. Vid behov assisterar Super Puman i andra uppgifter, bland annat då någon är i nöd i den yttre skärgården eller på ett fartyg. Då kan en läkare från läkarhelikopterteamet följa med.
  • Akuta sjukdomsfall sköts i första hand av sjukvårdsdistriktet och läkarhelikoptern.
  • Om flygledningen inte finns i Åbo nattetid måste läkarhelikoptern kontakta flygledningen i Tammerfors. Det här fördröjer tiden till patienten mellan tre och fem minuter, uppger bolaget Finnhems som sköter läkarhelikoptertjänsten.

Tidigare har inrikesminister Paula Risikko (Saml) lovat att de nattliga utryckningarna med gränsbevakningens räddningshelikoptrar ska fortsätta från Åbo.

Gränsbevakningen och Finavia: Förhandlingarna är avslutade

Någon snabb lösning verkar ändå inte vara på väg, då Yle Åboland ringer Gränsbevakningen och Finavia. Varken Gränsbevakningen eller Finavia har hört om Åbo stads förslag och vid båda instanserna verkar man vara förvånade över den nya vändningen.

Både Gränsbevakningen och Finavia meddelar att diskussionerna kring den nattliga flygledningen är avslutade för deras del. Det tidigare beslutet står alltså fast - att flygplatsen är stängd nattetid mellan 1 och 6 från och med i sommar.

Enligt Finavia är det ingen idé att hålla flygplatsen öppen nattetid om ingen använder tjänsterna. Gränsbevakningen meddelar i sin tur att det inte hör till deras uppgift att betala för flygledningen.

Gränsbevakningen sade upp kontraktet om nattliga flygledningstjänster tidigare i år, med en uppsägningstid på 6 månader.

Det betyder att Gränsbevakningens räddningshelikoptrar lyfter och landar utan flygledning i framtiden. Vid riktigt dåliga väderförhållanden, alltså mellan 5 och 10 gånger i året, kan Super Puman inte landa på flygplatsen utan flygledning.

Då är man tvungen att ty sig till andra alternativ, såsom att landa på en annan flygplats.