Hoppa till huvudinnehåll

Hotellet kan symbolisera livets alla skiften

Stellan Skarsgård i sitt gavorithotell Chateau Marmont.
Stellan Skarsgård i sitt favorithotell Chateau Marmont. Stellan Skarsgård i sitt gavorithotell Chateau Marmont. Bild: Pia Ulin Yle Fem,dokumentärprogram,Stellan Skarsgård,hotellet

”Ett hem är för många den absoluta tryggheten. Men vad är ett hem annat en tillfällig ordning. Jag har länge haft en dragning till en annorlunda typ av bostad, ett annorlunda hem”

Så inleder författaren, filmaren och kulturjournalisten Kristian Petri sin dokumentär Hotellet där han står i sin pappas lägenhet i Rinkeby utanför Stockholm. De sista åren har inte varit lätta för pappa och nu när han är bort åker Petri till pappan hemort Ed som numera är en avfolkningsbyggd.

Han tar in på Hotel Carl XII precis som hans pappa brukade göra och där han själv också flera gånger tidigare bott i rum nummer tre. Nu bor det istället 54 flyktingar på hotellet och medan de tittar ut genom fönstret så drömmer de om helt andra landskap.

När det första hotellet skapades var det som skydd för väder och vind. Trötta resenärer kunde vila ut. Men det var också en plats för sagor och berättelser. I dokumentären ser vi på hotellkulturen och hotellet som metafor. Det är en tillfällig bostad som på många sätt kan symbolisera livets alla skiften. Det är slott, konsumtionstempel, flyktväg, skräckfilm, dagdröm, paradis och helvete. Allt i ett.

I tio år har Kristian Petri samlat material till dokumentären. Resan tar oss bland annat till världens äldsta hotell grundat redan år 717 och i filmen förekommer både döda och levande hotellgäster. Medverkar gör bland andra dramatikern Lars Norén, författaren Åsne Seierstad, skådespelaren Björn Andresen och författaren Simon Casas.

Hollywoodstjärnan Stellan Skarsgård tar oss med till hotellet i Los Angeles som mer än något annat symboliserar Hollywoods guldålder, Chateau Marmont. På många sätt lika opersonligt som de flesta andra hotell, men där nostalgin sitter i väggarna.


Orginaltitel: Hotellet (Sverige 2015)
30 dagar på Arenan
Produktion: B-Reel för SVT / Nordvision

Se dokumentärens trailer på Youtube.

Så här skriver Kristian Petri själv om sitt förhållande till hotell:

”Mitt filmande är annorlunda när jag reser. Det finns en annan lätthet, kanske ett annat mod. Jag blir ett med rörelsen. Jag söker hela tiden en begränsad spelplats. En ö, ett fyrtorn, ett hotellrum… en spelplats där jag kan iscensätta mitt drama. Hotellet är en annorlunda tillfällig bostad som på många sätt kan symbolisera livets alla skiften.

Varför längtar jag efter en plats som är så långt från trygghet som man kan tänka sig. En plats som inte bär några spår av min historia eller mitt liv. Hotellet är på ett sätt anonymt, opersonligt… när du lämnat rummet och tagit med dina personliga ägodelar försvinner också spåren från ditt besök. Men just detta kan också vara det som är själva dragningen, fascinationen till hotellrummet. Att känna maximal frihet när man befinner sig i ett rum som är djupt annorlunda, ett rum där fantasin försänks i ett icke-jag.

Ofta har jag tyckt att det finns något romantiskt över hotellvistelsen. Ett boende som har med frihet att göra. Närsomhelst kan jag lämna hotellet och resa vidare. Inga band, inget mål, ingen bindning. Den franske författaren Roland Barthes skriver att resandet blev annorlunda efter hans mammas död. Han reser inte längre bort från någon. Rörelsen har förlorat något av sin laddning. Är det så att den här filmen iscensätter en förlust? Att längtan efter att bo på ett hotell är längtan efter en plats som gestaltar frånvaron av ett hem?”

Flyktingar sitter i en soffa på Hotel Carl XII
Flyktingar inkvarterade på Hotel Carl XII. Flyktingar sitter i en soffa på Hotel Carl XII Bild: Stefan Kullänger Yle Fem,dokumentärprogram,hotellet

Mer från programmet

Läs också