Hoppa till huvudinnehåll

Hotellbygge i Vasa kräver bilisternas tålamod

Hotellbygge i centrala Vasa.
Hotellbygge i centrala Vasa. Ur gropen ska det nya åttavåningshuset resa sig. Hotellbygge i centrala Vasa. Bild: Yle / Anna Wikman Vasa,Österbotten,byggarbetsplatser,hotell,Scandic,hotellbygge

Hotellbygget i närheten av järnvägsstationen i centrala Vasa framskrider med fart.

Utbyggnaden av Scandichotellet har pågått sedan januari. Samtidigt som den gamla hotellbyggnaden får en tilläggsbyggnad i form av ett tornhus i glas på åtta våningar håller även en förbindelsetunnel på att ta form.

Enligt ansvarige arbetsledaren Toni Uusi-Pohjola vid bolaget Wasacon, löper allt enligt tidtabell.

- Arbetet med förbindelsetunneln är halvvägs och de första stålpelarna för tornhuset står på plats. Bara vi kommer upp ur gropen och får börja arbeta ovan jord börjar det löpa ännu smidigare, säger Uusi-Pohjola.

Toni Uusi-Pohjola från Wasacon utanför byggarbetsplats i centrala Vasa.
Toni Uusi-Pohjola vid Wasacon fungerar som ansvarig arbetsledare vid bygget. Toni Uusi-Pohjola från Wasacon utanför byggarbetsplats i centrala Vasa. Bild: Yle / Anna Wikman Vasa,Österbotten,Scandic,hotell,byggarbetsplatser,wasacon

I det nya tornhuset kommer Scandic att hyra in sig på fem våningar. Totalt handlar det om 55 nya hotellrum. I övrigt kommer huset att fyllas av annan affärsverksamhet. Byggherre är Airaksinen Capital, som även äger den gamla hotellbyggnaden.

Bilisternas tålamod prövas

Bygget är ändå inget trivialt projekt, eftersom det pågår mitt i en hårt trafikerad del av staden.

Den tunnel som ska förbinda hotellets parkeringshall med den nya byggnaden på Rostensgatan har krävt trafikarrangemang som tidvis gör framkomligheten längs Järnvägsgatan ytterst begränsad. Bara en körfil finns tillgänglig.

- Nästa vecka jobbar vi ännu med tunneln från hotellsidan sett, men sedan byter vi riktning och jobbar från andra hållet, säger Toni Uusi-Pohjola.

Det innebär ändringar i trafikarrangemangen precis när bilisterna möjligen hunnit lära sig tolka alla varningsskyltarna på platsen.

Bilar möts i rörigt trafikarrangemang i centrala Vasa.
Trafikarrangemangen längs Järnvägsgatan kräver tålamod av bilisterna. Bilar möts i rörigt trafikarrangemang i centrala Vasa. Bild: Yle / Anna Wikman Vasa,trafik,bilar,Österbotten,bygge

För att trygga trafikanternas och byggarbetarnas säkerhet på området har man sänkt hastighetsbegränsningen på området till 30 kilometer i timmen.

- Ibland hör man då någon bilist nitbromsar på Järnvägsgatan, men än så länge har vi klarat oss utan kollisioner, säger Uusi-Pohjola som gärna riktar ett tack till bilisterna för visat tålamod.

Ny lyftkran på plats

Vid Wasacon är man ändå övertygade om att arbetet kommer att fortsätta löpa smidigt.

- Vi planerar allt minutiöst och tror att vi ska få allt att fungera också framledes.

Uusi-Pohjola medger ändå att man ibland får ge sig ut och spontandirigera trafiken, inte minst när någon större leverans anländer till byggarbetsplatsen.

Under fredagen restes bland annat en femtio meter hög lyftkran på platsen. Den kommer att pryda stadsbilden i uppemot sex månader framöver.

En arkitektbild av hur det åtta våningar höga glashuset med tre hörn ska se ut som byggs intill Scandics hotell på Rostensgatan i Vasa.
Såhär ska det nya tornhuset se ut då det står klart. En arkitektbild av hur det åtta våningar höga glashuset med tre hörn ska se ut som byggs intill Scandics hotell på Rostensgatan i Vasa. Bild: WasaPlan vasa

Hotellbygget ska stå klart till påsken om ett drygt år och beräknas kosta drygt elva miljoner euro.

Text av Terhi Varjonen, Yle Pohjanmaa.

Läs också