Hoppa till huvudinnehåll

Godis säljer som aldrig förr

Godis i caféet Pumppaamo i Kerko i Borgå.
Punktskatten på sötsaker avskaffades från och med 1 januari 2017. Godis i caféet Pumppaamo i Kerko i Borgå. Bild: Yle/Fredrika Sundén godis,karameller,pumppaamo,pumppaamo i kerko

Accisen på godis och glass var så sent som ifjol 95 cent per kilogram. Sedan årsskiftet, då skatten slopades, har de lägre priserna lett till en märkbar ökning i försäljningen av godis.

- Vi har sett en klar ökning, vi säljer 20-30 procent mer lösgodis nu jämfört med ifjol, säger Markus Anttila som är direktör vid Minimani i Karleby.

Samma porträtt tecknas av inköpschef Markus Flinck vid butikskedjan Halpa-Halli, som också har sett den största ökningen just inom lösgodisförsäljningen.

Detta har enligt Flinck sin enkla förklaring.

- Lösgodiset säljs per kilogram och då blir prissänkningen extra tydlig för konsumenterna.

Lockar med kampanjpriser

Utvecklingen kan allt oftare också ses i butikskedjornas marknadsföring, där godiset har blivit en kampanjvara.

- När vi säljer lösgodis till nedsatt pris ett veckoslut ökar kundmängden med 10-20 procent, säger Markus Anttila.

I Minimanis butik i Karleby har man därför även satsat på hur man ställer fram lösgodiset och förnyat hyllorna.

Godishylla.
Arkivbild. Godishylla. Bild: yle24 godis,karkki

Vid butikskedjorna tar man inte ställning till finländarnas ökade konsumtion av godis utan konkurrerar sinsemellan som med vilka livsmedelsprodukter som helst.

- Godiset har nog blivit en av våra främsta lockvaror, helt i klass med kaffe, säger Anttila.

Text av Heini Holopainen, Yle Kokkola.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten