Hoppa till huvudinnehåll

Google ber om ursäkt för misslyckad placering av reklam

Finger pekar mot Youtube-logga.
Finger pekar mot Youtube-logga. Bild: AOP/ Sergei Konkov finger,peka,Touchscreen,video,YouTube

Flera annonsörer har bojkottat Google efter att deras webbannonser visats i samband med kontroversiella Youtube-videor.

Den brittiska detaljhandelskedjan Marks & Spencer är det senaste i en rad av företag som slutat göra reklam på videotjänsten Youtube som ägs av Google.

Orsaken är att företagets reklam har visats i samband med videor som uppmanar till extremism.

Flera företag har tidigare reagerat på misslyckad placering av annonser och stoppat sin marknadsföring på Youtube. Bland annat stora bolag som BBC, L’Oréal och Audi samt den brittiska regeringen.

Google-chef ber om ursäkt

Matt Brittin som är chef för Googles verksamhet i Europa har bett om ursäkt för det skedda.

Enligt Brittin har Google spenderat miljontals dollar och har tusentals personer som jobbar för att försäkra att principerna för annonseringen fungerar bra.

Annonsörernas förbund i Finland säger att de inte har någon information om att finländska företag skulle ha haft problem med placeringen av annonser på Youtube.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes